فصل دوم

در فصل پیش رو پیرو فصل قبلی در رابطه با کشت هیدروپونیک توضیحاتی را خدمت شما دوستان عزیز عرض می نماییم .

برای مشاهده فصل قبل اینجا را کلیک کنید

پس از ذکرمختصر تاریخچه ای از کشت هیدروپونیک و چگونگی کشف مواد غذایی مورد نیاز گیاهان بدین منظورکه حاصل تلاش و دست رنج صد ها دانشمندان و محقق بزرگ در این زمینه بود نوبت به بررسی وضعیت حال و کنونی تولید و پرورش گیاهان بوسیله ی علم کشت هیدروپونیک می رسد .

.

کشت هیدروپونیک در کشور ها و نواحی که به لحاظ آب و هوایی و برخورداری از منابع آبی خشک و نیمه خشک محسوب می گردند مانند برخی کشورهای خاور میانه و مکزیک به منظور استفاده نمودن از آب دریا از تجهیزات آب شیرین کن استفاده می نمایند تا به منبع آب تازه به منظور کشت هیدروپونیک دست یابند .این قبیل مجموعه ها معمولا در کنار اقیانوس ها قرار گرفته است و گیاهان موجود در شن هایی که در کنار سواحل موجود هستند رشد می نمایند . در سایر مناطق نیز که از آب های سطحی و زیر زمینی برخوردار می باشند افراد قادرند با صرف هزینه های کمتری کشت هیدروپونیک را به انجام برسانند .

.

امروزه در بسیاری از نواحی سراسر جهان پرورش دهندگان گلخانه ای اعم از گل و گیاه و سبزیجات و صیفی جات و . . . از کشت هیدروپونیک به منظور بازدهی بیشتر استفاده و بهره می برند .

در حال وحاضر در سراسر جهان این پرورش دهندگان به تجهیزات بزرگ و پیشرفته ی هیدروپونیک دسترسی دارند .

از جمله ی این تولید کنندگان ، پرورش دهندگان سبزی می باشند که در کشور هایی نظیر کانادا ، مکزیک ، آمریکا و غیره در مساحت های 20 هکتاری و بیشتر  به کشت هیدروپونیک مشغول هستند .

به عنوان نمونه چند کشت هیدروپونیک که در مساحت های بالا مشغول به کار هستند را معرفی می نماییم :

از جمله ی این کشور ها می توان کشور کانادا را سردمدار کشت هیدروپونیک دانست .

این کشور مقام اول را در تولید صیفیجات و هم چنین سبزیجات به وسیله ی کشت هیدروپونیک در دنیا داراست .

چند نمونه از این کشت ها :

1 – تولید نمودن خیار به وسیله ی کشت هیدروپونیک به مساحت 277 هکتار .

2 – تولید نمودن کاهو به وسیله ی کشت هیدروپونیک به مساحت 15 هکتار .

3 – تولید نمودن گوجه فرنگی به وسیله ی کشت هیدروپونیک به مساحت 466 هکتار .

4 – تولید نمودن فلفل به وسیله ی کشت هیدروپونیک به مساحت 306 هکتار .

.

در مجموع این کشور داری مساحتی حدود 1065 هکتار کشت هیدروپونیک می باشد .

برآورد میزان مساحتی که در جهان در طی سال 1980 زیر کشت هیدروپونیک رفته است : پرورش و میزان تولیدات کشت هیدروپونیک جهان در سال 1980 میلادی در حدود 5000 الی 6000 هکتار بوده است .

برآورد میزان مساحتی که در سال 2001 میلادی زیر کشت هیدروپونیک در سراسر جهان رفته است : این میزان تولیدات توسط کشت هیدروپونیک در حدود 20000 الی 25000 هکتار بوده است .

همان طور که قبلا گفتیم از آن جایی که علوم در کنار هم دیگر به رشد و شکوفایی می رسند کشت هیدروپونیک نیز پیشرفت های امروزی خود را مدیون پیشرفت علومی نظیر پیشرفت صنعت پلاستیک می باشد .

کشت هیدروپونیک

.

در گذشته یعنی قبل از پیشرفت صنعت پلاستیک کشت هیدروپونیک نیازمند تانک های ذخیره و یا احداث بستر های بتونی بود . پیشرفت صنعت پلاستیک سبب کاهش هزینه های بسیاری نظیر آن چه در بالا توضیح دادیم گشت . کشت هیدروپونیک حال و حاضرجهان کاهش یافتن هزینه های ثابت و جاری خود را مدیون تجهیزات و دستگاه هایی نظیر :

1 – عایق نمودن توسط پلاستیک .

2 – دستگاه تایمر .

3 – شیر های برقی .

4 – استفاده نمودن از پمپ های مناسب .

و سایر تجهیزات و . . . می باشد .

.

معنای اتوماسیون در گلخانه های پیشرفته ی امروزی چیست : امروزه با پیشرفت تکنولوژی گلخانه های پیشرفته ی امروزی از اتوماسیون به منظور انتقال دادن نشاء ها ، جابه جا نمودن کانال های پرورش موجود و هم چنین برداشت نمودن محصولات از تجهیزاتی نظیر تجهیزات رباتیک بهره برداری و استفاده می نمایند .

به طور کلی کسی از آینده ی خود آگاه نیست ولی با توجه به وضعیت گذشته ی کشت هیدروپونیک و وضعیت حال و کنونی می توان با کمک و بهره گیری از علم آمار به اطلاعاتی از آینده ی این علم یعنی کشت هیدروپونیک نیز دست یافت .

.

این نوع از کشت یعنی کشت هیدروپونیک قابلیت کاشت پرورش و بهره برداری از گیاهان را حتی در مناطقی مانند صحرا را نیز ممکن نموده است .

و کشور های جهان سوم نیز مانند برخی کشور ها که دارای مناطق آب و هوایی خوبی نیستند می توانند تنها با در اختیار داشتن آب مناسب و مواد غذایی مورد نیاز برای کشت که در اکثر کشور های پیشرفته تولید می گردد به منظور تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود در زمینه ی کشاورزی دسترسی پیدا کنند .

و چنانچه در مناطقی قرار دارند که از آب مناسب برخوردار نیست می توانند از آب دریا و اقیانوس ها استفاده نموده و به وسیلهی دستگاه های پیشرفته ی آب شیرین کن از آن به منظور ماده اولیه تهیه کشت هیدروپونیک بهره بری نمایند .

.

به طور کلی می توان گفت با وجود آن که شاید به طور کلی 66 سال از پیدایش این علم به صورت حرفه ای نمی گذرد این سبک و روش با مواردی نظیر :

1 – کشت نمودن گیاهان در فضای باز .

2 – کشت نمودن گیاهان در فضاهای گلخانه ای .

3 – حتی کشت نمودن گیاهان در فضا .

سازگاری پیدا نموده است .

کشت هیدروپونیک به منظور تهیه ی مواردی نظیر تهیه نمودن سبزیجات تازه معمولا در چه کشورهایی و در چه مناطقی صورت می پذیرد :

1 – مناطقی که دارای جمعیت زیادی باشند ولی متاسفانه از مساحت کمی برخوردار بوده و زمین های کشاورزی مورد نیاز خود را در اختیار ندارند .

2 – کشور هایی در جهان وجود دارند که اقتصاد آن ها بر پایه ی گردشگری می گذرد و منبع درآمد دیگری ندارند . آن ها قادر خواهند بود بوسیله ی کشت هیدروپونیک قدم بزرگی در زمینه ی تهیه ی سبزیجات تازه برای خود و گردش گران بردارند .

در این صورت است که دیگر جایی برای پیشرفت صنعت کشاورزی بومی آن مناطق وجود نخواهد داشت و هتل ها و بخش های گردش گری خود می توانند از این صنعت با کمترین فضا و در سریع ترین زمان ممکن بهره برداری نمایند .

کشور هایی که در این زمینه فعالیت می نمایند :

1 – هند .

2 – چین .

3 – هاوایی .

این کشور ها دارای زمین های کشاورزی بسیار کم جمعیت بسیار بالا و هم چنین دارای صنعت کشاورزی بسیار گسترده می باشند .

همان طور که گفته شد کشت هیدروپونیک قادر است حتی در زمین های غیر قابل کشت حتی در زمین های شور و صحرا و زمین های صخره ای بهره برداری گردد چون کشت در آب مناسب به همراه مواد غذایی مناسب صورت می پذیرد و صرفا به زمین به عنوان فضایی برای مستقر نمودن صنعت خود نیاز دارد و نه چیز دیگر .بنابراین می توان کشت هیدروپونیک را در زمین های غیر قابل کشاورزی که برای ما باقی مانده است به منظور تهیه نمودن سبزیجات تازه و به مقدار کافی برای جمعیتی که در کشور ساکن هستند و نیز سایر گردش گران استفاده نمود .

مشکلات آب سنگین در کشت هیدروپونیک :

از جمله مشکلاتی که آب سنگین در کشت هیدروپونیک دارا می باشد می توان بروز مشکلاتی در رسوب و گرفتگی تجهیزات ، جرم گرفتگی پوشال در سیستم های خنک کننده وپدها ، مه پاش ها و در نهایت باعث از بین رفتن ساختار و بیس بستر کشت می گردد .

عملکرد و فعالیت های گلخانه های موجود در کشت هیدروپونیک با چه صنایعی مرتبط می باشد :

باید گفت که عملکرد و هم چنین فعالیت های گلخانه های کشت هیدروپونیک بیشتر مرتبط با صنایع مرتبط دارای اتلاف حرارت نظیر نیروگاه های برق و انرژی می باشد .

از جمله موارد باور نکردنی که می تواند در کشت هیدروپونیک کاربرد داشته باشد :

از جمله ی این موارد می توان به ضایعات تخمیر نشده ی فضولات دام ها اشاره کرد که قادرند در گلخانه های موجود در کشت هیدروپونیک کاربرد داشته باشند . و این امر در نقاطی که دارای مزارع بزرک دامپروری دارند امکان پذیر خواهد بود .

موارد استفاده ی فضولات تخمیر نشده ی دامی در کشت هیدروپونیک : به خاطر داشته باشید که با بهره گیری از فضولات موجود دام ها در دام پروری ها قادر خواهیم بود از آن ها به منظور تهیه ی برق و تولید گرما استفاده نماییم که در نتیجه صرفه جویی بسیاری در زمینه ی برق و انرژی صورت می گیرد و صرف هزینه تا میزان قابل توجهی پایین می آید .

از فضولات موجود در دام پروری ها و انرژی که از این طریق بدست می آید می توانیم به منظور گرم نمودن گلخانه ها و هم چنین تهیه نمودن آب مقطر موجود در سیستم های گردشی بهره گیری و استفاده نمود .

فواید آب مقطر برای کشت هیدروپونیک :

می توان گفت که یکی از بهترین فواید آب مقطر این است که برای پرورش دهندگان در زمینه های مختلف مانند کشت سبزیجات که متاسفانه معمولا دارای آب سنگین می باشند مفید بوده و مشکل آن ها را برطرف می نماید .

در اکثر مناطق که دارای تابش مناسب خورشیدی که نور به منظور تولید بالای سبزیجات ملزم و مناسب می باشد متاسفانه آب موجود از سنگینی زیادی برخوردار است و دارای سطح بالایی از مواد معدنی اضافی است .

.

باید بدانید که در اکثر مناطقی که در عرض های شمالی قرار دارند معمولا میزان تابش خورشید در طول سال از اواخر فصول پاییز تا اوایل فصل بهار به منظور پرورش گیاهان معمولا کم می باشد به همین منظور در این دوره از سال خودبه خود به دلیل مورد ذکر شده قیمتی که محصول مورد نظر تولید می گردد بسیار بالاتر از ماه های تابستان می باشد .

به منظور پرورش گیاهان به صورت اقتصادی تر و فرار از گرانی این محصولات می توان از تکنولوژی های جدید نور دهی مصنوعی بهره گرفت .

به منظور پرورش محصولات مانند سبزی جات در کشت هیدروپونیک می توانیم از گلخانه هایی که کاملا عایق شده می باشند استفاده نماییم .

مزایای استفاده از گلخانه های عایق شده به همراه نور مصنوعی :

با استفاده از این دو عامل قادر خواهیم بود هم از نور مصنوعی به منظور تابش مناسب و مورد اندازه به گیاهان استفاده نماییم و هم از میزان گرمای تولیدی توسط آن ها قادر خواهیم بود به منظور گرمایش محل کشت بهره برداری نماییم چون گلخانه ها عایق هستند و ما اتلاف انرژی نخواهیم داشت .

hydroponics

تحقیقات انجام گرفته در زمینه ی کشت هیدروپونیک در فضا :

تاکنون تحقیقات و اندیشه های فراوانی در زمینه های کشت هیدروپونیک و نیز ایجاد سیستم های هیدروپونیک به منظور تهیه نمودن سبزیجات در ایستگاه های فضایی صورت پذیرفته است .

چنانچه قرار باشد ماموریت های فضایی در آینده به صورت طولانی مدت برنامه ریزی شود چنین سیستم های هیدروپونیکی که آن ها را ذکر خواهیم نمود قادر خواهند بود محصولات مورد نیاز غذایی را برای این افراد فراهم نماید .

سیستم های هیدروپونیکی که در ماموریت های فضایی قادر به استفاده از آن ها خواهیم بود :

از این گونه سیستم ها می توان به سیستم های چرخشی بسته اشاره نمود که در حال آزمایش و طراحی می باشند .این آزمایشات و طراحی ها در شرایط وجود جاذبه ی بسیار کم یا همان جاذبه ی میکرو می باشد .

مقایسه ای کوتاه در مورد کشت هایی که در خاک صورت می گیرند و کشت هایی که نیاز به خاک ندارند :

در این موضوع که کشت هیدروپونیک نسبت به کشت درون خاک دارای محصول دهی بیشتر و با کیفیت بسیار بالاتر و همچنین در مساحت های مشابه  قابل مقایسه نیست نسبت به مصرف آب و . . .

دارای دلایل زیادی است :

1 –  یکی از این دلایل که بسیار قابل تامل است این است که وجود بیماری ها خصوصا آفات در خاک ها میزان تولیدات را به مقدار بسیار زیاد کاهش می دهد .

2 – یکی دیگر از دلایل موجود این است که در برخی موارد خاک مورد استفاده دارای مواد غذایی مورد نیاز به منظور پرورش گیاه نبوده و ساختار خاک ضعیف می باشد . در نتیجه متوجه می شویم که کشت بدون خاک مفید تر است .

به عنوان مثالی در این رابطه باید گفت :

افزایش میزان گوجه فرنگی تولیدی در کشت به روش هیدروپونیک و در شرایط گلخانه ای هنگامی که محیط بستر کشت غیر خاکی می باشد یعنی غیر از خاک برای پرورش آن ها بهره گرفته شده باشد معمولا به میزان 20 الی 25 در صد افزایش داشته است .

چگونه می توان از وجود چنین مشکلاتی رهایی یافت :

می توان در گلخانه هایی که بدین منظور طراحی شده اند خاک ها را استرالیزاسیون نمود و با بهره گیری از کود های مناسب که دارای مواد غذایی غنی و مورد نیاز گیاهان هستند این گونه مشکلات که متوجه خاک هستند را بر طرف نمود .

چنانچه از کشت گلخانه ای و درون محیط کشتی با بستر غیر خاکی استفاده نماییم قادر خواهیم بود میزان تولیدات خود را بین 4 تا 10 برابر نسبت به کشت هایی که در بیرون از گلخانه و درون بستر خاکی صورت می گیرد افزایش دهیم .

محصولات تولیدی عمده و مهمی که توسط کشت هیدروپونیک آماده و مهیا برای روانه شدن به بازار می شوند را می توان :

1 – خیار .

2 – کاهو .

3 – گوجه فرنگی .

4 – فلفل .

و نیز سایر گیاهانی که دارای برگ های سبز و علفی هستند می باشد .

به خاطر داشته باشید که محصولاتی که در گلخانه ها تولید می گردند قادر به تحمل دمای موجود در بیرون از گلخانه نخواهند بود .

بنابراین استفاده نمودن از آن ها به پرورش دادن آن ها در گلخانه ها محدود می گردد .

این قبیل گیاهان گل خانه ای به بیماری های ریشه ای و نیز بیماری های برگی مقاوم سازی شده اند و در نتیجه عملکرد بسیار بالاتری دارند و محصولات تولیدی توسط آن ها نیز بیشتر و به دور از هر گونه آفت یا سم و بیماری است . �N2�

برای مشاهده فصل بعدی اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *