گیاه کاکتوس آلو آیودیا پروسرا Alluaudia procera یکی از گیاهان تلخ جنگل های ماداگاسکار میباشد.این گیاه درختچه کوچک و شلوغ و کمیاب است که عادت بسیار درستی دارد و بسیار شبیه به ( تاج خار) است .این گیاه میتواند به اندازه کافی بلند شود و در حالی که در خانه نگهداری شود میتواند تا ارتفاع 18 متر و قطر 3 تا 5 متر رشد کند همچنین این گیاه می تواند دوره های طولانی خشکسالی را تحمل کند و زنده بماند .

اسامی دیگر :(Syn: Didiera procera)

خانواده: Didieraceae

نام علمی: Alluaudia procera (Drake del Castillo) Drake del Castillo

نام فارسی : آلو آیودیا پروسرا

منبع: جنوب و جنوب غربی ماداگاسکار

مشخصات و ویژگی های کاکتوس آلو آیودیا پروسرا :

ساقه این گیاه بلند، ضخیم ، دارای خارهای تیز و سفت و محکم که با فاصله یکسان از یکدیگر قرار گرفته اند ، به رنگ سفید زیبا و استخوانی و به قطر 15 سانتی متر و دارای برگ های مرتب شده و موازی میباشند .

برگ های این گیاه کوچک ، بیضی یا گرد ، سبز رنگ  که 1 تا 5 سانتی متر (یا بیشتر )طول دارند. برگ های این گیاه در فصول پاییز و زمستان که فصل استراحت و خزان کاکتوس میباشد خشک شده و ریزش میکنند و باید به این نکته توجه شود که زمانی که برگ ها خشک می شوند و ریزش میکنند فصل استراحت گیاه کاکتوس میباشد و باید در این فصل آبیاری این گیاه را کم کنید .

گل های این گیاه به رنگ سفید و زرد در خوشه های شلوغ و در انتهای شاخه ها ظاهر میشوند همچنین گل های این گیاه در نمونه های بالغ بالاتر از 3 متر بر روی گیاهان جداگانه زن و مرد تولید میشوند .

شرایط نگهداری :

نور : گیاه کاکتوس به طور معمول به نور زیاد و نور مستقیم خورشید نیاز دارد ولی در تابستان ها به دلیل اینکه تابش نور مستقیم خورشید زیاد است و برخورد مستقیم نور به گیاه کاکتوس باعث سوختگی آن میشود بهتر است که در تابستان ها از نور فیلتر شده خورشید برای این گیاه استفاده نمود و در فصل پاییز و زمستان اگر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشند اشکالی ندارد.

آبیاری : آبیاری گیاه کاکتوس در فصول رشد مثل بهار و تابستان بیشتر از فصول سرما میباشد .به این دلیل که در فصول سرد مثل پاییز و زمستان گیاه کاکتوس در استراحت به سر میبرد و نیاز آن به آب کمتر میشود ولی در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه کاکتوس میباشد باید به طور منظم آبیاری شود به طوری که بعد از اینکه خاک گیاه خشک شد آبیاری شود .آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن میشود .

دما : دمای محیط این گیاه در فصل زمستان نباید کمتر از 10 درجه سانتی گراد باشد در غیر این صورت گیاه یخ زده و از بین میرود .برای نگهداری این گیاه در منزل باید دمای این گیاه بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد باشد و در این گیاه ، گیاهان ایجاد شده نباید دمای محیطی که در آن قرار دارند به زیر صفر درجه سانتی گراد برسد در غیر این صورت این گیاه از بین میروند .

خاک :  این گیاه حساسیتی به نوع خاک نداشته و تنها خاک مخصوص کاکتوس ها لازم است که زه کشی خوبی داشته باشد.

کود دهی : گیاه کاکتوس در فصل زمستان به دلیل اینکه در استراحت به سر میبرد نیازی به کود دهی ندارد ولی در فصل بهار و تابستان که فصل رشد کاکتوس ها میباشد باید ماهیانه کود دهی شوند و برای این گیاه باید از کود پتاسیم دار استفاده نمود .

تکثیر : این گیاه را میتوان از طریق قلمه و دانه تکثیر نمود .

مترادف ها :

•           Didierea procera Drake

با مجموعه ی پارادایس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *