گیاه کاکتوس آلوئه میکروستیگما  Aloe microstigma  در جنوب کشور آفریقا و در بین سنگ ها و بوته های خشک رشد نموده و یکی از پرزرق و برق ترین آلفای آفریقای جنوبی است .این یک گونه رایج و گسترده است که چشم انداز زمستانی خسته کننده را به یک سرزمین عجایب تبدیل میکند که دارای رنگ های گرم است که شبیه شعله های آتش میباشد.این گیاه بسیار رایج و گسترده در داخل خشکی استان های شمالی ، غربی و شرقی آفریقا و نامبینای جنوبی است .این گیاه در انواع وسیعی از زیستگاه ها ، در مناطق آزاد مسطح ، دامنه سنگی شیبدار و یا در بوته ها یافت میشود . همچنین گیاهی مقاوم در برابر خشکسالی است اما گلهای آن به راحتی توسط یخ زدگی آسیب میبینند .

اسامی دیگر : Alöe microstigma

خانواده: Asphodelaceae

نام علمی: Aloe microstigma Salm-Dyck

نام فارسی : آلوئه میکروستیگما

منبع :جنوب آفریقا

مشخصات و ویژگی های کاکتوس آلوئه میکروستیگما :

گیاه کاکتوس آلوئه میکروستیگما Aloe microstigma  یک اندازه متوسط ​​و بسیار جذاب آلفا است که معمولا به طور جداگانه یا در گروه های کوچک، تا 50 سانتی متر و 60-70 سانتی متر از لحاظ قدی رشد میکنند .

نام علمی این گیاه دقیقا ویژگی و مشخصه گیاه را توصیف میکند و میکروستیگما به معنای “نقطه بسیار کوچک ” است .این گیاهان جوان بدون ساقه هستند، در حالیکه ساقه گیاهان مسن تر کوتاه و تا ارتفاع 50 سانتی متر و عرض 10 سانتی متر است که معمولا با بقایای برگ های قدیمی پوشانده می شود.

برگهای این گیاه دارای 40 سانتی متر طول و 7.5 سانتیمترعرض، به وضوح پراکنده با لکه های سفید در سطح بالا و پایین که با دندان های قرمز مایل به قهوه ای در طول حاشیه همسو است. دندانه های این گیاه 2-4 میلی متر طول و 5-10 میلی متر از یکدیگر فاصله دارند.برگ های این گیاه در ابتدا به صورت افقی در امتداد زمین رشد کرده و به طور ناگهانی به صورت عمودی رشد میکنند. برگ های بالغ به رنگ سبز متمایل به خاکستری هستند . برگ های جوان به رنگ سبز کم رنگ و دارای نقاط زیبای سفید رنگ هستند و اگر در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرند برگ ها زرد شده و میسوزند .برگ های جوان رشد کرده  به رنگ سبز کم رنگ و دارای نقاط زیبا سفید هستند، اما در آفتاب کامل ممکن است زرد و سوزانده شود. در فصل زمستان، برگ ها می توانند تبدیل به رنگ ، بنفش، زرد و سبز شوند و به طور کلی اگر به این گیاه استرس وارد شود برگ های این گیاه به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آیند.

گل های این گونه گیاه آلويه انواع رنگ های مختلف گل را از زرد به قرمز نشان می دهد. آنها معمولا تا زمانی که باز هستند قرمز هستند و سپس به رنگ زرد در می آیند. با این حال، در بعضی از گیاهان، جوانه ها و گل های باز ممکن است یکنواخت قرمز یا زرد باشند. گل های این گیاه از اواخر پاییز تا فروردین ماه به زرق و برق میرسند .

شرایط نگهداری :

نور : گیاه کاکتوس به طور معمول به نور زیاد و نور مستقیم خورشید نیاز دارد ولی در تابستان ها به دلیل اینکه تابش نور مستقیم خورشید زیاد است و برخورد مستقیم نور به گیاه کاکتوس باعث سوختگی آن میشود بهتر است که در تابستان ها از نور فیلتر شده خورشید برای این گیاه استفاده نمود و در فصل پاییز و زمستان اگر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشند اشکالی ندارد.

آبیاری : آبیاری گیاه کاکتوس در فصول رشد مثل بهار و تابستان بیشتر از فصول سرما میباشد .به این دلیل که در فصول سرد مثل پاییز و زمستان گیاه کاکتوس در استراحت به سر میبرد و نیاز آن به آب کمتر میشود ولی در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه کاکتوس میباشد باید به طور منظم آبیاری شود به طوری که بعد از اینکه خاک گیاه خشک شد آبیاری شود .آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن میشود .

دما :این گیاه به دلیل اینکه در مناطق خشک و بیابانی رشد نموده نسبت به گرما و خشکسالی گیاه مقاومی میباشد و تابستان های گرم را میتواند تحمل کند .در فصول سرد باید در جایی قرار بگیرد که زیاد سرد نباشد تا گیاه دچار یخ زرگی شود .

خاک :خاک این گیاه باید خاک مخصوص کاکتوس و دارای زهکشی خوب باشد .

کود دهی : کود دهی گیاه کاکتوس باید در فصول رشد به صورت ماهانه انجام شود تا باعث رشد و گلدهی گیاه کاکتوس شود .

تکثیر : این گیاه از طریق دانه و بذر قابل تکثیر میباشد .

مترادف ها :

•           Aloe brunnthaleri A. Berger ex Cammerloher 1933

•           Aloe juttae dinter 1923

با مجموعه ی پارادایس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *