گیاه  کاکتوس آلوئه چابودی Alöe chabaudii در کشور آفریقای جنوبی و در دامنه های پایین تر از تپه ها رشد نموده است. این گیاه تشکیل دهنده بدنه بلند تا ارتفاع 40 – 60 سانتی متر میباشد که به طور آزادانه برای ایجاد گروه های وسیع در زیستگاه مناسب میباشد .این آلوئه سریع رشد میکند و گل های بسیار جذابی را در زمستان شکوفا میکند .این گیاه مقاوم در برابر خشکسالی میباشد و در زمستان تا جایی که یخ زدگی برای این گیاه اتفاق نیافتد را میتواند تحمل کند .این گیاه را باید در هوایی در خارج از منزل قرار دهید و اغلب این گیاهان در مناطقی با آب و هوای نزدیک به بیابان های بومی خود که خیلی سرد و نه خیلی مرطوب هستند، بهتر رشد میکنند .

اسامی دیگر : Alöe chabaudii

خانواده: Asphodelaceae

نام علمی: Aloe chabaudii Schönland

نام فارسی :آلويه چابودی

منبع: شمال شرقی آفریقای جنوبی ، زامبیا ، مالاوی

مشخصات و ویژگی های کاکتوس آلوئه چابودی Alöe chabaudii :

برگ های این گیاه در ساقه به صورت مارپیچ ،جمع و جور ،وسیع ، ضخیم ، بدون لکه ، به رنگ های خاکستری و آبی فیروزه ای که در آفتاب کامل و در زمستان رنگ برگ های این گیاه به صورتی و قرمز تبدیل میشوند و همچنین دارای دندانه های تیز و سفید و قرمز رنگ که زیبایی این گیاه را دوچندان کرده است .

این گیاه گاهی اوقات دارای ساقه کوتاه میباشد و در برخی موارد تشکیل ساقه به طول 40 – 60 سانتی متر میدهد و همچنین این گیاه دارای ریشه گوشتی میباشد .

گل های این گیاه در اواسط زمستان ظاهر میشوند و دارای ارتفاع 50 تا 100 سانتی متر ، کوچک ، به رنگ قرمز و سبز کم رنگ و لوله ای میباشند .

شرایط نگهداری :

نور : گیاه کاکتوس به طور معمول به نور زیاد و نور مستقیم خورشید نیاز دارد ولی در تابستان ها به دلیل اینکه تابش نور مستقیم خورشید زیاد است و برخورد مستقیم نور به گیاه کاکتوس باعث سوختگی آن میشود بهتر است که در تابستان ها از نور فیلتر شده خورشید برای این گیاه استفاده نمود و در فصل پاییز و زمستان اگر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشند اشکالی ندارد.

آبیاری : آبیاری گیاه کاکتوس در فصول رشد مثل بهار و تابستان بیشتر از فصول سرما میباشد .به این دلیل که در فصول سرد مثل پاییز و زمستان گیاه کاکتوس در استراحت به سر میبرد و نیاز آن به آب کمتر میشود ولی در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه کاکتوس میباشد باید به طور منظم آبیاری شود به طوری که بعد از اینکه خاک گیاه خشک شد آبیاری شود .آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن میشود .

دما : گیاه مقاومی در برابر خشکسالی میباشد و تابستان های گرم را میتواند تحمل کند و در زمستان هم میتواند فقط تا چند درجه سرما را که باعث یخ زدگی آن نشود را تحمل کند .

خاک : خاک آن مناسب و مخصوص کاکتوس باشد و باید دارای زهکشی خوب و منافذ زیادی باشد.

کود دهی : کود دهی گیاه کاکتوس باید در فصول رشد به صورت ماهانه انجام شود تا باعث رشد و گلدهی گیاه کاکتوس شود .

تکثیر :این گیاه را اغلب میتوان از طریق دانه تکثیر نمود .

مترادف ها :

•           Aloe nitens

•           Aloe pycnacantha

با مجموعه ی پارادایس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *