فیکوس بنجامین یکی از موفق ترین و زیباترین گیاهان خانگی در سازش با محیط مکانهای سرپوشیده است از خانواده انجیر، موراسه، برگها سبز روشن و بیضی شکل نوک تیز، شاخه ها دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون، در هوای  آزاد ارتفاع آن به  متر می رسد، نسبت به کم آبی بخصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگها مبتلا می گردد، نور باید کافی ولی غیر مستقیم باشد، واریته های ابلق با برگهای سبز وسفید کرمی اخیرا در ایران پرورش می یابد، کارهای هنری جالبی نظیر یافتن ساقه ها به شکل گیس روی آن انجام و زیبایی آن را دو چندان کرده اند، گیاهان جوان تر احتیاج به قیم دارند، ارتجاع پذیری و آویزان بودن واریته ابلق بیشتر و توسعه ریشه در آنها کمتر از واریته سبز برگ است به همین علت ابلق ها را همیشه روی برگ سبز ها پیوند می زنند.

 نام سازی : انجیل (اشاره به خانواده آن انجیر)

نام رایج : فیکوس بنجامین

نام انگلیسی : انجیر مجنون W eeping fig

نام علمی :Ficus benjamina

خانواده :Moraceae

Ficus گونه ای گرمسیری از درختان ، درختچه ها و تاکستان ها است که طیف های مختلف سوله های زیست محیطی را اشغال می کند . اکثر آنها همیشه سبز هستند ، اما برخی از گونه های برگریز به مناطق خارج از مناطق استوایی و ارتفاعات بالاتر بومی هستند. [4] گونه های انجیر با گل آذین منحصر به فرد و سندرم گرده افکنی متمایز ، که از گونه های زنبور متعلق به خانواده Agaonidaeبرای گرده افشانی استفاده می شود ، مشخص می شوند.

مشخصات

شناسایی خاص بسیاری از گونه ها می تواند دشوار باشد ، اما به رسمیت شناختن انجیر به عنوان یک گروه نسبتاً آسان است. بسیاری از آنها دارای ریشه هوایی و شکل و عادت مشخصی هستند و میوه های آنها آنها را از گیاهان دیگر متمایز می کند. میوه انجیر یک گل آذین محصور است ، که گاه به آن syconium گفته می شود ، ساختاری شبیه به درخت سنگی است که در داخل آن با گلهای ریز انجیر تزیین شده است . سیستم گرده افشانی منحصر به فرد انجیر ، شامل زنبورهای کوچک و بسیار خاص ، معروف به زنبورهای انجیر است که از طریق پوسته پوسته این گل آذینهای زیر بسته به هم گرده افشانی می شوند و تخم های خود را نیز می گذارند .

فیکوس_2_پارادایس
فیکوس بنجامین

نکته بسیار مهم:

منبع الهام بخش و شگفتی برای زیست شناسان بوده است. [5]سرانجام ، سه صفت رویشی وجود دارد که در کنار هم برای انجیر منحصر به فرد هستند. همه انجیر دارای لاتکس سفید تا زرد مایل به زرد است که برخی از آنها به مقدار فراوان است. ترکه زوج است stipules یا اسکار گوشوارک دایره اگر stipules کاهش یافته است خاموش؛ و رگه های جانبی در پایه برگ شیب دار هستند و زاویه محکم تر با میانه نسبت به سایر رگ های جانبی تشکیل می دهند ، ویژگی ای که به آن “سه لایه” گفته می شود.

هیچ فسیل قدیمی بدون ابهام از Ficus وجود ندارد . با این حال ، برآوردهای ساعت مولکولی فعلی نشان می دهد که Ficus یک جنس نسبتاً باستانی است که حداقل 60 میلیون سال قدمت دارد ،[5] و احتمالاً به اندازه 80 میلیون سال قدمت دارد . با این وجود ، تابش اصلی گونه های موجود ، اخیراً ، بین 20 تا 40 میلیون سال پیش اتفاق افتاده است.

نکته

برخی از گونه های شناخته شده تر که نشان دهنده تنوع جنس است عبارتند از انجیر معمولی ، درخت برگریز متوسط ​​و معتدل که برگ انجیر انگشت آن در هنر و شمایل نگاری مشهور است . انجیر گریه ( F. بنجامین )، گیاه هوایی با برگ های سخت نازک بر روی ساقه نوسانی سازگار با آن جنگل باران زیستگاه؛ انجیر کاغذی خشن برگ استرالیا؛ و انجیر خزنده ( F. pumila ) ، تاک که برگهای کوچک و سخت آن فرش متراکم از شاخ و برگ را بر روی صخره ها یا دیوارهای باغ تشکیل می دهد.

علاوه بر این ، انجیر با عادات گیاهی مختلف تحت تابش تطبیقی در مناطق مختلف قرار گرفته اند و منجر به تنوع بسیار زیاد نوع آلفا می شود . در مناطق استوایی ، کاملاً متداول است که می توان Ficus غنی ترین گونه گیاهی در یک جنگل خاص را نام برد. در آسیا 70 یا بیشتر گونه می توانند وجود داشته باشند. [6] غنای گونه فیکوس با افزایش عرض جغرافیایی در هر دو نیمکره کاهش می یابد. [7] [8]

نیازها ی فیکوس بنجامین:

نور : به نور بیشتری احتیاج دارد. اما تابش مستقیم نور آفتاب بخصوص از پشت شیشه به برگها صدمه وارد می کند.
دما : حداقل درجه حرارت در زمستان 15 درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر24 درجه است.
آبیاری : آب باید فاقد املاح باشد، استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است، در تابستان حداکثر هفته ای دوبار و در زمستان هر ده روز یکبار آبیاری کافی است.
رطوبت : عمل غبار پاشی باید هر دو روز انجام گیرد به جز در مواقعی که درجه حرارت زیر 15 درجه است.
تغذیه : در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی برای این گیاه لازم است. طبق دستور مندرج روی بسته عمل کنید.
خاک مناسب : بهترین خاک کمپوست و یا خاک لیمونی است.

تعویض گلدان فیکوس بنجامین :

تا هنگامی که گیاه جوان است هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد زمانی که گلدان به حداکثر حجم خود رسیده باشد تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نو توصیه می گردد.

تمیز کردن برگها فیکوس بنجامین :

غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است، از مواد براق کننده استفاده نکنید، در صورت لزوم هر ماه یکبار.

ازدیاد فیکوس بنجامین:

کاشت قلمه هایی که میان گره آن ها کوتاه و حداقل یک برگ همراه دارد، خوابانیدن هوایی شاخه هایی که برگهای پایین خود را در بهار از دست داده اند پیوند واریته های ابلق روی پایه های برگ سبز.

اگر چه به علت ضخیم بودن نسبی برگ ها نسبت به خشکی مقاوم است ولی بهتر است در هوای خشک با غبار فیکوس بنجامین را شاداب نگه دارید، از خرید گیاهانی که قاعده آنها لخت و فاقد برگ است خودداری کنید. در جابجایی و حمل گلدان از فروشگاه تا منزل گیاه را در اتومبیل رو باز قرار ندهید.

کشت

گونه های زیادی از انجیر در محیط های خانگی و اداری کشت میشود از جمله:

  • F. binnendijkii ، انجیر برگ باریک – سخت تا 5 درجه سانتیگراد (41 درجه فارنهایت)
  • F. carica ، انجیر معمولی – سخت تا 10 ° C (14 درجه فارنهایت). درختچه یا درخت کوچکی که در خارج از مناطق معتدل معتدل پرورش داده می شود و محصول قابل توجهی از میوه تولید می کند. ارقام زیادی موجود است.
  • F. benjamina ، گوزن انجیر ، فیکوس – هاردی تا 5 درجه سانتیگراد (41 درجه فارنهایت). به طور گسترده به عنوان یک گیاه داخلی برای خانه یا محل کار استفاده می شود. از جو خشک و گرم فضای داخلی گرم شده بهره می برد و می تواند در یک موقعیت مطلوب به ارتفاعات قابل توجهی رشد کند. چندین رقم متنوع در دسترس است.
  • F. elastica ، گیاه لاستیکی – سختی تا 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت): به عنوان گیاهچه ای به طور گسترده ای کشت می شود. چند رقم با برگهای متنوع
  • F. lyrata ، انجیر برگ کمانچه – سخت تا 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت)
  • F. microcarpa ، لورل هندی – سختی تا 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت)
  • F. pumila ، انجیر خزنده – سخت تا 1 درجه سانتیگراد (34 درجه فارنهایت)


عوارض و درمان فیکوس بنجامین

برگها خشک و شکننده هستند :

هوای محیط گرم و خشک است، آبیاری را بیشتر کرده و غبار پاشی روزانه را فراموش نفرمایید.

نصب قیم : فیکوس های جوان و یا با عمر متوسط که هنوز ساقه خود را چوبی و سخت نکرده اند مخصوصا در زمان جابه جایی احتیاج به قیم دارند از بند های پلاستیکی به عنوان نخ قیم استفاده نفرمایید و در محل تماس بند با ساقه با قطعه کوچک لاستیک قرار دهید.

برگها سالم و سبز هستند ولی می ریزند :

نور کم است، گلدان را به روشنایی ببرید، کم آبی هم باعث این عارضه است آبیاری را تنظیم کنید، بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.

برگها زرد رنگ و سطح زیرین آن ها دارای تار عنکبوت است :

کنه قرمز ریز عامل آن است، با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سمپاشی کنید، تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

برگهای جدید ریز و گیاه مریض به نظر می رسد :

ریشه ها را بازدید کنید ممکن است احتیاج به گلدان بزرگتر داشته باشد، در غیر اینصورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می کند. اگر خاکهای سطح گلدان را تعویض می کنید تغذیه را فورا شروع کنید اما اگر گلدان تعویض می گردد 4-3 هفته صبر کنید.

برگها سیاه شده اند :

تماس با شیشه سرد پنجره باعث آن است، گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای زیر آنها و ساقه مشاهده می شوند :

با پنبه آغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگهاست :

قارچ عامل این بیماری است، خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب صابون درمان این بیماری است.

آگاهی

فیکوس بنجامین سبز مقاوم تر از نوع ابلق و دو رنگ آن است. نوع ابلق به نور بیشتری احتیاج دارد و مواظبت کمتری می خواهد، نوع سبز و حشی تر است.

برگها زرد شده و می ریزند :

آبیاری زیاده از اندازه است، فاصله بین دو آبیاری را زیادتر کنید، اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را بازدید کنید. اجازه ندهید ریشه گیاه در آب توقف کند.

اهمیت فرهنگی و معنوی فیکوس بنجامین

درختان انجیر از طریق چندین سنت مذهبی تأثیر عمیقی بر فرهنگ دارند. 

در میان گونه های معروف تر ، انجیر مقدس (پیپال ، بدی ، بو ، یا po ، Ficus religiosa ) و انجیر banyan ( Ficus benghalensis ) وجود دارد. قدیمی ترین گیاه زنده با تاریخ کاشت شناخته شده ، درخت Ficus religiosa است که به نام سری ماها بدی معروف است که در معبد در Anuradhapura ، سریلانکا کاشته شده توسط پادشاه تیسا در سال 288 پیش از میلاد کاشته شده است .

 انجیر مشترک یکی از دو درخت مهم در اسلام است و در قرآن سوره ای به نام “انجیر” یا At-Tin (سوره تین ) وجود دارد. در آسیا ، انجیر در بودیسم مهم استو آیین هندو . در Jainism ، مصرف هر میوه ای متعلق به این جنس ممنوع است.بودا است به طور سنتی برگزار شد به پیدا شده بودهی (روشنگری) در حالی که مراقبه تحت انجیر مقدس .

 همان گونه Ashvattha ، ” درخت جهان ” هندوئیسم بود. گفته می شود Plaksa Pra-sravana درخت انجیری است که در بین ریشه های آن رودخانه Sarasvati جاری است. 

معمولاً به عنوان یک انجیر مقدس شناخته می شود ، اما به احتمال زیاد Virens Ficus است . با توجه به مردم Kikuyu، قربانی های Ngai در زیر درخت sycomore (Mũkũyũ) انجام می شد و اگر در دسترس نبود ، از انجیر (M (gumo) استفاده می شد.

 درخت انجیر مشترک در کتاب مقدس ذکر شده است ، جایی که در پیدایش 3: 7 ، آدم و حوا برهنه خود را با برگ انجیر می پوشانند. میوه انجیر است .

عیسی یک درخت انجیر برای تحمل هیچ میوه (نفرین : 12-14 مرقس 11 ). درخت انجیر در قبرس باستان مقدس بود که در آنجا سمبل باروری بود .


گرده افشانی فیکوس بنجامین توسط زنبور ها

Ficus exasperata ، میوه ها

هر گونه از انجیر توسط یک یا چند گونه از گونه های ویژه زنبور گرده افشانی می شود ، بنابراین کاشت گونه های انجیر در خارج از محدوده بومی خود منجر به افراد مؤثر در استریل می شود. به عنوان مثال ، در هاوایی حدود 60 گونه از انجیر معرفی شده است ، اما تنها چهار نوع زنبور که آنها را بارور می کنند معرفی شده اند ، بنابراین تنها چهار گونه از انجیر بذرهای زنده را در آنجا تولید می کنند و می توانند به گونه ای مهاجم تبدیل شوند . این نمونه ای از متقابل است ، که در آن هر ارگانیسم (گیاهانجیر و گیاه انجیر ) از یکدیگر سود می برند ، در این حالت از نظر تولید مثل.

ارتباط صمیمی بین گونه های انجیر و گرده افشانهای زنبورعسل آنها ، به همراه زیاد بودن نسبت گرده افشان یک به یک به مدت طولانی دانشمندان را به این باور رسانده که انجیر و زنبورها نمونه بارز همزیستی هستند . شواهد رفتار مورفولوژیکی و تولید مثل ، مانند مکاتبات بین میزان بلوغ انجیر و زنبور عسل ، سالهاست به عنوان پشتیبانی از این فرضیه ذکر شده است. علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل های تاریخ یابی ژنتیکی و مولکولی اخیر مکاتبات بسیار نزدیک را در تکامل شخصیت و فیلوژنی زاییاین دو کلاد نشان داده اند.

توجه داشته باشید

براساس متاآنالیز داده های مولکولی برای 119 گونه انجیر 35٪ گونه های مختلف زنبور گرده افشان دارند. نسبت واقعی بیشتر است زیرا همه گونه های زنبور شناسایی نشده اند. از سوی دیگر، گونه زنبور گرده افشانی چند گونه انجیر میزبان. تکنیک های مولکولی ، مانند نشانگرهای میکرو ماهواره ای و آنالیز توالی میتوکندری ، امکان کشف چندین گونه زنبور کریپت متفاوت ، از نظر ژنتیکی متمایز را فراهم کردند. همه این گونه های رمزپایه ، گونه های خواهر نیستند ، بنابراین باید در یک مقطع تغییر شکل انجیر میزبان را تجربه کرده اند.این گونه های رمزنگاری فاقد شواهدی از تجاوز ژنتیکی یا ضربات برگشتی بودند که نشانگر تناسب اندام محدودی برای آن بودهیبرید و موثر انزوا باروری و زایی . 

وجود گونه های رمزنگاری حاکی از آن است که نه تعداد نمادها و نه روابط تکاملی آنها لزوماً از نظر زیست محیطی ثابت نیستند. در حالی که ویژگیهای مورفولوژیکی که باعث تسهیل در تقابل متقابل انجیر هستند ، احتمالاً به طور کامل در نزدیکان نزدیکتر به اشتراک گذاشته می شوند ، عدم وجود جفت شدن منحصر به فرد ، انجام مقایسه درخت یک به یک را غیرممکن و تعیین cospeciation دشوار می کند.

انواع فیکوس بنجامین

  • Ficus amplissima Sm. – انجیر خفاش
  • Ficus benjamina L. ، 1767 – انجیر گریان
  • Ficus carica L. – انجیر رایج
  • Ficus costata Ait.
  • Ficus daimingshanensis Chang
  • Ficus deltoidea Jack – انجیر دام دار
  • Ficus erecta Thunb. – انجیر ژاپنی
  • Ficus grossularioides برمن f. – انجیر سفید برگ
  • Ficus neriifolia Sm.
  • Ficus palmata Forssk.
  • Ficus pandurata Hance
  • Ficus ischnopoda Miq.
  • Ficus thjeshticissima Lour. (مترادف Ficus hirta Vahl )
  • Ficus triloba Buch.-Ham. سابق ویگت
  • Ficus vaksinioides King
  • Ficus variolosa Lindl. سابق بنت

Pharmacosycea

  • Ficus adhatodifolia Schott
  • Ficus apollinaris Dugand
  • Ficus carchiana Berg
  • Ficus crassiuscula Standl.
  • Ficus ecuadorensis Berg
  • Ficus dicranostyla Mildbr.
  • Ficus gigantosyce Dugand
  • Ficus guajavoides Lundell
  • گوشه Ficus illiberalis
  • Ficus insipida ویل .
  • Ficus lacunata Kvitvik
  • Ficus macbridei Standl.
  • Ficus maxima Mill.
  • Ficus mutabilis Bureau
  • Ficus mutisii Dugand
  • Ficus nervosa Heyne ex Roth
  • Ficus obtusiuscula Miq.
  • Ficus piresiana Vázquez Avila & Berg
  • Ficus pulchella Schott
  • Ficus rieberiana Berg
  • Ficus tonduzii Standl.
  • میز Ficus yoponensis .

Subgenus Sycidium

  • گوشه Ficus andamanica
  • Ficus aspera G.Forst.
  • Ficus bojeri Baker
  • Ficus capreifolia Delile
  • Ficus coronata Spin – انجیر ماسه ای نهر
  • Ficus fraseri Miq. – انجیر کاغذ براق براق
  • Ficus Fulvopilosa Summerh.
  • Ficus godeffroyi Warb.
  • Ficus greenwoodii Summerh.
  • Ficus heterophylla L.f.
  • Ficus lateriflora Vahl
  • Ficus masonii بیکر
  • Ficus montana Burm.f. – انجیر بلوط
  • Ficus kundërshtita Miq. – انجیر کاغذی شیرین
  • Ficus scabra G.Forst.
  • Ficus tinctoria G.Forst. – انجیر رنگ
  • Ficus ulmifolia لام.
  • Ficus virgata Blume
  • Ficus issa Roxb.

Subgenus Sycomorus

  • Ficus auriculata لور. – انجیر رکسبورگ
  • Ficus benguetensis Merr.
  • Ficus congesta Roxb.
  • Ficus dammaropsis Diels – نان آورکوهستانی ، کاپیاک
  • Ficus fistulosa Blume
  • Ficus hispida L.
  • Ficus mauritiana لام.
  • Ficus minahassae Teijsmann & de Vriese
  • Ficus mollior Bentham
  • گوشه Ficus nana
  • Ficus nota Merr. – تیبیگ
  • Ficus pseudopalma Blanco
  • Ficus racemosa L. – خوشه انجیر
  • Ficus septica Burm.f. – درخت hauli
  • Ficus sycomorus L. – انجیر sycamore
  • Ficus variegata Blume

زیر مجموعه

subgenus Urostigma

  • Ficus abutilifolia Miq.
  • Ficus albert-smithii Standl.
  • Ficus altissima Blume
  • Ficus amazonica Miq.
  • Ficus americana Aubl.
  • Ficus aripuanensis Berg & Kooy
  • Ficus arpazusa Carauta و Diaz – برزیل
  • Ficus aurea Nutt. – انجیر خفه کننده فلوریدا
  • پادشاه Ficus beddomei – thavital
  • Ficus benghalensis L. – banyan هند
  • Ficus benjamina L. – انجیر گریه می کند
  • Ficus binnendijkii Miq.
  • Ficus bizanae Hutch. & Burtt-Davy
  • Ficus blepharophylla Vázquez Avila
  • Ficus Broadwayi Urb.
  • Ficus bubu Warb.
  • Ficus burtt-davyi Hutch.
  • Ficus calyptroceras Miq.
  • Ficus castellviana Dugand
  • Ficus catappifolia Kunth & Bouché
  • Ficus caulocarpa Miq.
  • Ficus citrifolia Mill. – انجیر کوتاه برگ

گونه های اروپایی فیکوس بنجامین

ناشناخته

  • Ficus bibracteata
  • Ficus callosa ویل .
  • Ficus cristobalensis
  • Ficus hebetifolia
  • Ficus tsjahela Burm.f.
  • Ficus trichopoda Baker
    Ficus trigona L.f.
    Ficus trigonata L.
    گوشه Ficus triradiata – انجیر قرمز رنگ
    Ficus umbellata Vahl
    Ficus ursina Standl.
    Ficus velutina Willd.
    Ficus verruculosa Warb.
    Ficus virens Aiton – انجیر سفیدFicus virens var. sublanceolata(Miq.) Corner – انجیر ترش
    فیکوس watkinsiana F.M.Bailey – انجیر واتکینز است

لیست درختان فیکوس بنجامین معروف 

با مجموعه ی پارادایس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *