تفاوت سبک و تاثیر گذاری شبکه تبلیغات سایت جامع زنجیره ی تامین بهشت با سایر بازار یابان و تبلیغ کنندگان سایت های گوناگون
یکی از مسائل بسیار مهم در امر تبلیغات که به صورت روانشناختی در این سایت مورد توجه و بارها و بارها مورد آزمون و خطا و آزمایش قرار گرفته است :
رفتاری است که مصرف کننده در مقابل محصولات تولیدی از خود بروز می دهد .
زیرا یکی از اساسی ترین راه های تبلیغات ، تبلیغات کلامی است ، به عنوان مثال شما از طریق بررسی و تامل در سایت های معتبر متوجه شده اید که خرید یک محصول که مورد نظر شماست توسط 1000 نفر تایید شده است ولی کافی است یکی از دوستان شما بگوید من این محصول را گرفته ام و خوب نبوده و دور انداخته ام .
با این وجود که از لحاظ آماری این نظر در واقع 1001 نظر است و تاثیری در نتیجه ی آماری کلی ندارد اما امکان دارد شما را از خرید جنس مورد نظر منصرف نماید .
منظور از رفتار مصرف کننده چیست ؟
در واقع فرایند تصمیم گیری نهایی و فعالیت فیزیکی درگیر در ارزیابی ، خرید مصرف و یا دور انداختن کالاهای خریداری شده و یا خدمات می باشد .
افراد بازار یاب و تبلیغ کنندگان این مجموعه در سایت ز.ت.ب با آموزش هایی که در رابطه با روانشناسی رفتار از طریق اساتید برجسته در این زمینه دیده اند از طریق شناخت رفتار مصرف کننده و عوامل موثر بر آن شما عزیزان تولید کننده را بعد از حصول اطمینان از داشتن استاندارد و کیفیت کالای تولیدی توسط شما راهنمایی می نمایند تا به بهترین نحو کالای مورد نظر خود را از طریق تبلیغاتی که ما برای آن در نظر می گیریم به فروش برسانند و با داشتن علم شناخت مصرف کننده و عوامل موثر بر آن به کسب و کار شما کمک می نمایند تا در امر فروش کالای خود ، طراحی آن ، توسعه ی محصولات یا خدمات و هر آنچه که بر مشتریان تاثیر می گذارد کاربردی و سودمند عمل نمایید .
چگونگی عملکرد این سایت ز.ت.ب :
این سایت ز.ت.ب به طور معمول عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرف کننده و خصوصا خرید اجناس تولیدکنندگان از طریق مشتریان را از 4 نظر مورد بررسی قرار می دهد :
1 – عوامل فرهنگی :
این عوامل دارای بیشترین و عمیق ترین تاثیرات بر رفتار مصرف کنندگان می باشد .
عوامل فرهنگی همانطور که بیان نمودم یکی از مهمترین عوامل شکل دهنده ی رفتار و خواسته های فرد به شمار می رود . یک فرد هنگام رشد در یک جامعه ارزش های بنیادی ، برداشت ها ، خواسته ها و رفتار های متفاوتی را از دیگران می آموزد .
مشاورین این مجموعه ز.ت.ب در زمینه ی تبلیغات همواره به منظور پیش بینی کالاهای جدیدی که احتمالا خواهان دارند و شما تولید کنندگان عزیز باید سعی در تولید آنها نمایید را از نظر جهت گیری فرهنگی کاملا زیر نظر دارند .
عوامل فرهنگی خود زیر مجموعه های خرده فرهنگ و طبقه ی اجتماعی را شامل می گردند .
هر فرهنگ خود از چندین خرده فرهنگ یا گروه هایی از مردم تشکیل می گردد که دارای نظام های ارزشی مشترکی می باشند واین نظام ها خود بر پایه ی عادات و رسوم و تجربیات زندگی مشترک استوارند .
هر جامعه ای تقریبا دارای شکلی از ساختار اجتماعی است .
طبقات اجتماعی :
طبقات اجتماعی از قسمت های منظم و نسبتا پایداری در یک جامعه تشکیل شده اند که اعضای آن دارای ارزش ها علایق و رفتارهای مشترک و مشابهی می باشند بنابراین طبقه ی اجتماعی را با یک عامل منفرد مثلا درآمد نمی توان تعریف نمود ، بلکه طبقه ی اجتماعی با ترکیبی از عواملی مانند : شغل ، درآمد ، میزان تحصیلات ، سطح دارایی و سایر متغیر ها تعیین می گردد .
به خاطر داشته باشید که اعضای هر یک از طبقات اجتماعی در انتخاب کالا و مارک به خصوصی از آن دارای رجحان ها و دلایل مخصوص به خود هستند .
به عنوان مثال در کشور های خارجی وقتی فردی مسلمان در حال زندگی است در خرید گوشت و محصولات خوراکی خود معمولا اجناسی را می خرد که دارای مارک و علامت حلال باشند یعنی گاوی که ذبح شده ، ذبهش بر طبق اصول اسلامی بوده است .
سایت این مجموعه ز.ت.ب و کادر مجرب آن نیز برای هر طبقه ی اجتماعی و هر کالای تولیدی توسط شما مطابق با نیاز هر سطح و هر طبقه ی اجتماعی از لحاظ فرهنگی تبلیغ خاص خود را ارائه می دهد تا میزان موفقیت در عرصه ی فروش به حداکثر بازدهی خود برسد .
2 – عوامل اجتماعی :
همیشه این گروه به تولیدکنندگانی که قصد دارند کالای خود را در این سایت ز.ت.ب مورد تبلیغ قرار دهند این امر را بازگو می نماید که عوامل اجتماعی نیز رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد .
این عوامل اجتماعی از گروه های کوچک ، افراد خانواده و جایگاه و نقش اجتماعی مصرف کننده تشکیل می گردد . شرکت ها و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در کشور باید هنگام تدوین خط و مشی خود در بازار یابی و تبلیغات این عوامل را مد نظر قرار دهند ، زیرا این عوامل بر واکنش های مصرف کننده شدیدا تاثیر می گذارد . گروه ها ، گروه های مرجع و خانواده زیر مجموعه ی عوامل اجتماعی می باشند .
رفتار یک فرد تحت تاثیر گروه های کوچک بسیاری قرار می گیرد .
از جمله ی این گروه ها می توان : خانواده ، دوستان ، همسایگان و همکاران را نام برد .
به عنوان مثال اگر یک لباس از کارگاه تولیدی شما بر اثر یک تبلیغ موثر و گیرا توسط این سایت بر تن یکی از اشخاص موجود در این گروه های کوچک قرار بگیرد و کیفیت و زیبایی خود را به بهترین نحو نشان دهد کافی است تا سایر افراد این گروه ها به سایر موارد تولیدی شما که در این سایت مورد تبلیغ قرار گرفته سر زده و نه تنها اقدام به خریدن آن نمایند بلکه خود به خود آن را به سایر گروه های کوچک و بزرگ نیز معرفی نمایند .
پس با توجه به این مسئله نیز شما باید وظیفه ی تبلیغات خود را به چنین کادر مجربی اختصاص دهید که تمامی نکات را در هر زمینه ای مد نظر قرار می دهند . همیشه به یاد داشته باشید گروه هایی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در شکل دادن به رفتار و عقاید یک شخص موثرند . سایت این مجموعه دائما در تلاش است گروه های مرجع بازار های هدف خود را بشناسد . اعضای خانواده قادرند شدیدا رفتار خریدار را تحت تاثیر قرار دهند .
3 – عوامل شخصی :
تصمیمات یک خریدار تحت تاثیر خصوصیات فردی او نیز قرار می گیرد .
شغل ، وضعیت اقتصادی ، سبک زندگی و شخصیت فردی خریدار مانند : اعتماد به نفس ، وابستگی ، خلاقیت ، تغییر و . . . از عوامل شخصی می باشند .
افرادی که در این سایت به امر تبلیغات اشتغال دارند با برقراری ارتباط با خریدار از آنجایی که آموزش های لازم روانشناسی رفتاری افراد مختلف را در زمینه ی صلایق و . . . دیده اند از طریق مکالمه و یا نحوه ی نمایش محصولات تولیدی همیشه سعی در برآورده ساختن تمایلات و عوامل شخصی افراد نیز می باشند .
4 – عوامل روانی :
انتخاب و خرید اشخاص گوناگون معمولا تحت تاثیر 4 عامل عمده ی روانی شامل :
– انگیزه
– درک
– یادگیری
– باورها
قرار می گیرد . بازاریابان و مبلغین اینترنتی ما به خوبی می دانند که یک شخص در آن واحد ، نیاز های متفاوتی دارد .
بعضی از این نیازها فیزیولوژیکی اند و از احساس گرسنگی ، تشنگی و ناراحتی ناشی می گردند .
بعضی از این نیاز ها روانی اند و از نیاز به شناخته شدن ، احترام یا احساس تعلق ناشی می گردند .
به خاطر داشته باشید که یک نیاز زمانی به یک محرک تبدیل می گردد که از شدت کافی برخوردار باشد .
یک محرک یا انگیزش عبارت است از : نیازی که به منظور هدایت شخص در امر تامین رضایت او ، از شدت کافی بهره مند باشد .
نحوه ی عمل فرد معمولا تحت تاثیر درک او از محیط قرار می گیرد .
یادگیری تغییراتی است که در رفتار شخص در اثر تجربه به وجود می آید . یادگیری در اثر تاثیر متقابل تمایلات ، محرک ها ، اوضاع و احوال ، واکنش ها و عامل تقویت تحقق می یابد . مردم باور ها و عقاید خود را از راه عمل و یادگیری کسب می نمایند . این باورها و عقاید نیز به نوبه ی خود بر رفتار خریداران تاثیر می گذارد .
مشاورین و کارکنان این سایت ز.ت.ب در شاخه ی تبلیغات به خوبی عوامل روانی و محرک ها را در نظر گرفته و با توجه به یادگیری و باورهای روانی و عقاید افراد بهترین سبک تبلیغی را بر می گزینند .
امید وارم توانسته باشم به صورت کوتاه و مختصر چگونگی فعالیت تبلیغاتی این سایت را برای تولید کنندگان عزیز و خریداران تا اندازه ای مشخص نموده باشم .
با تشکر فراوان از اینکه برای خود وقت گذاشته اید
کارشناس و پژوهشگر در امور روانشناسی مصطفی قدیری