هیدروپونیک ایران

HydroPonicIRAN.com

تلگرام و اینیستاگرام و توئیتر:

HydroPoniciR@

پیشگفتار تایپیست……………………………………………………………………4

پیشگفتار نویسنده………………………………………………………………….5

گیاه و ادراک فراحسی…………………………………………………………..17

گیاه می تواند فکر انسان را بخواند…………………………………………….35

گیاهانی که درها را می گشایند…………………………………………………60

مسافرانی از فضا……………………………………………………………..76

اکتشافات اخیر در اتحاد شوروی……………………………………………..97

زندگی گیاه با یکصد میلیون مرتبه بزرگنمایی……………………………..116

دگردیسی گیاهان……………………………………………………………..149

گیاه طبق خواست شما رشد می کند………………………………………….170

نابغه ای از ناحیه توسکه گی………………………………………………..191

زندگی هماهنگ……………………………………………………………202

گیاه و الکترومانیه تیک………………………………………………………225

انسان و گیاه در میدان نیروها……………………………………………….242

اسرار هاله حیات انسان و گیاه……………………………………………271

خاک، مایه حیات……………………………………………………………292

مواد شیمیایی، گیاه و انسان………………………………………………….322

یا گیاه زنده یا سرزمین مرده………………………………………………..350

شیمیدان در میان باغ……………………………………………………….372

بررسی سلامت گیاه به وسیله انسان پاندول……………………………….399

ذهن برتر از ماده…………………………………………………………..430

فایندهورن و باغ عدن……………………………………………………..457

هیدروپونیک ایران

HydroPonicIRAN.com

تلگرام و اینیستاگرام و توئیتر:

HydroPoniciR@

پیشگفتار تایپیست

خواندن فقط چند صفحه از کتاب گیاه، کودک دانشمند لازم بود تا مرا قانع به تایپ این کتاب حیرت آور کرد. البته قبلا در کتاب دیگر را نیز با نام های به ترتیب (حقایق ناگفته تغذیه و تجربه های نزدیک به مرگ شگفت انگیز) را در سایت کتابناک و پارس بوک برای علاقه مندان قرار داده بودم. این کتاب با نام اصلی زندگی مرموز گیاهان) توسط کریستوفر برد و پیتر تایپ کینز، تحقیق و نوشته شده و آقای حسین گلپرور، آن را با مهارت خاص خود به فارسی ترجمه کرده اند.

به جرئت می توان گفت که این یک نوشته معمولی نیست و ریشه در حقیقت راستین هوشمندی خلقت دارد و بسیاری از حقایق پنهان در مورد گیاهان، که به نظر ساکت و آرام می رسند را برملا میکند. از آنجایی که این کتاب در بازار نایاب شده و تعداد نسخه های کم موجود در بازار به بهای بسیار گزافی به فروش می رسد، تصمیم به تایپ آن نمودم و آن را به دوست داران طبیعت و معتقد به شفای انسان از طریق مادر جسمانی مان زمین، تقدیم میکنم و خواهشمندم مبلغ ۵۰۰۰ تومان را به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۳۴۲۳۵۸۵۱ على مهدوی آقاباقر ارسال کنید.

من در حین تایپ این کتاب به واژه هایی بر می خوردم که تا اندازه ای نامفهوم بودند و کار خواندن را با مشکل مواجه می کردند، آنها را حذف و به جایشان واژه هایی را قرار دادم که هم معنای متن را حفظ و هم خواندن را روان کند. اگر در مورد کتاب ها پیشنهاد یا نظری دارید می توانید با این ایمیل با من در تماس باشید. ali.mahdavi۱۳۶۱@ gmail.com

پیشگفتار نویسنده

در جهان صرف نظر از زیبایی افسانه ای ونوس هیچ چیز دوست داشتنی تر از گل نیست و چیزی اساسی تر از گیاه وجود ندارد. خواستگاه واقعی حیات انسان پوشش گیاهی زمین است. بدون گیاهان سبز برای ما نه امکان تنفس هست و نه امکان تغذیه. در زیر سطح هر برگ، میلیونها عضو فعال وجود دارد که مشغول جذب اکسید کربن و پخش اکسیژن است. در جهان روی هم رفته حدود ۶۵ میلیون کیلومتر مربع سطح برگ گیاهی وجود دارد که هر روز از طریق معجزة فتوسنتز مشغول تولید اکسیژن و غذا برای انسان و حیوان است.

| قسمت عمده ۳۷۵ میلیارد تن غذای مصرفی سالیانة ما از گیاهان به دست می آید .

گیاه عمده این حجم غذا را با کمک آفتاب از هوا و خاک، تجزیه و ترکیب و تولید می کند.

مابقی خوراک ما از محصولات حیوانی است که به نوبه خود از گیاه تغذیه می کنند.

همه خوراکی ها، نوشیدنی ها و داروها که در صورت مصرف صحیح آنها سلامت و شادابی انسان تأمین می شود حاصل فعل و انفعالات ظریف و زیبای فتوسنتز است.

کلیه مواد نشاسته ای، چربیها، روغن ها، مواد مومی و سلولوزی از مواد قندی تولید می شوند.

انسان از گهواره تا گور وابسته به مواد سلولوزی است که مسكن، لباس، سوخت و مواد فیبری و بسیاری از وسایل خانگی، وسایل موسیقی، طناب و ریسمان و کاغذی را که دانش او روی آن نوشته می شود از آن تهیه می کند. انسان با اطلاع غریزی از امواج لطيف گیاهان و اثر حیات بخش آن از بودن با طبیعت بزرگترین لذت و شادی را احساس می کند.

در تولد، ازدواج و مرگ همان قدر گل حضور دارد که در روی میز غذا و یا در جشن ها. به عنوان ابراز عشق و دوستی گل هدیه می کنیم و همین طور برای تبریک مسکن جدید و با تشکر از مهمان نوازی. خانه های ما با زینت گل زیبا می شود، شهرهای ما با پارک و سرزمین هامان با پارک های طبیعی و جنگل. اولین کاری که یک خانم خانه دار برای زیباتر شدن محیط خانه انجام می دهد قرار دادن یک گیاه با چند شاخه گل و گلدان در اطاق است.

بیشتر مردم و ادیان، بهشت را به صورت مجموعه ای از گیاهان و حوریان می دانند. نظریه ارسطو مبنی بر اینکه (گیاه دارای روح ولی فاقد احساس است) تا قرون وسطی و حتی قرن هجدهم اعتبار داشت تا آنکه کارل فون لینه پدر گیاه شناسی مدرن اعلام داشت که فرق گیاه با انسان و حیوان تنها عدم تحرک گیاه است .

سپس در قرن نوزدهم چارلز داروین نظر داد که هر شاخه گیاه برای خود توان و استقلال عمل دارد .

وقتی این توان را به کار می گیرد که برای او مفید باشد.

در اوایل قرن بیستم یک گیاه شناس برجسته ونیزی با نام رائول فرانس با اعلام این ایده که (گیاهان بدن خود را به همان آزادی و آسانی و ظرافت بدن انسان و حیوان حرکت می دهند، ولی چون سرعت حرکت آنها کمتر است ما متوجه آن نیستیم) .

فلاسفه طبیعی دان زمان خود را تکان داد. رائول فرانس اعلام داشت که ریشه گیاه محققانه به عمق خاک نقب می زند.

جوانه و ساقه گیاه در مسیر مشخصی حرکت می کند، غنچه و برگ با هر تغییر محیط، لرزش و خمش دارند .

شاخکها پرسش گرانه چرخ می زنند تا با چنگال های روح مانند خود شبح وار، اطراف را احساس کنند.

رائول فرانس اظهار داشت انسان به این علت گیاه را بدون حرکت می انگارد که وقت لازم برای توجه به حرکت گیاه اختصاص نمی دهد.

شاعران و فلاسفه مانند یوهان ولفگانگ و فون گوته و رودولف اشتاینر زحمت ملاحظه دراز مدت گیاه را بر خود هموار و کشف کردند که گیاه در دو جهت مخالف حرکت می کند.

از سویی به داخل و عمق زمین جستجو گرانه و یا به دنبال نیروی نقل حرکت میکند و از طرف دیگر جهش به فضا دارد گویی در جهت خلاف نیروی نقل حرکت میکنند و یا اینکه به وسیله نیروی کیهانی بالا کشیده می شود.

ریشه های کرم مانند گیاه که داروین آنها را به سلول های مغزی تشبیه کرده به وسیله جوانه های سفید رنگ مویین به طور مرتب و مداوم به عمق خاک نقب می زنند و با فشار، خود را پیش می برند و در هر حرکت ترکیب خاک را می چشند. هر حفره خالی کوچکی که یک ذره ناچیز مواد نشاسته ای بتواند در آن ذخیره شود جهت نیروی نقل را به پیشران گیاه نشان می دهد.

وقتی خاک خشک و بی آب باشد ریشه ها از آنجا به طرف محل رطوبت دور می زنند . یا به طرف محل عبور لوله آب تغییر جهت می دهند. ریشه گیاه کوچک و زیبای یونجه گاهی تا حدود دوازده متر به دنبال رطوبت حرکت می کند و دارای چنان توانی است که بتون را می شکند و راه خود را باز می کند. تا به حال کسی به دنبال اندازه گیری دقیق ریشه درخت نبوده. ولی مطالعه ریشه چاودار، حاکی از وجود سیزده میلیون ریشه فرعی به طول مجموع حدود ششصد و ده کیلومتر در یک بوته است.

روی این ریشه های کوچک تعداد چهارده میلیارد ریشه مویین و به طول تقریبی ده هزار و هشتصد کیلومتر و تقریبا برابر فاصله قطب های زمین است. ریشه های مویین طی عملیات نقب زنی در اثر برخورد به سنگ و شن از بین می روند ولی به سرعت با ریشه های مویین جدید جایگزین می شوند.

وقتی ریشه های مویین به مواد غذایی دسترسی پیدا کنند خود به خود می میرند و جای خود را به سلولهای گیاهی دیگری می دهند که وظیفه آنها تجزیه کردن نمک های معدنی و جذب مواد حاصله است. حاصل اندوخته این مواد که به صورت یاخته شیر مانند واحد پروتوپلاسم است از سلول به سلول در داخل گیاه عبور داده می شود. این ماده ژلاتینی اساس حیات فیزیکی گیاه را تشکیل می دهد. ریشه گیاه در حکم پمپ سیالات است و آب به عنوان حلال اصلی مواد را از ریشه به برگ می رساند.

آب در سطح برگ تقطیر می شود و دوباره این چرخش حیات ادامه پیدا میکند. برگ های یک گل آفتابگردان معمولی در یک روز به اندازه تعریق یک انسان رطوبت به هوا می دهند. یک درخت غان در یک روز تابستانی تا ۳۸۰ لیتر آب جذب و از طریق تقطیر به وسیله برگهایش در هوا توزیع می کند. رائول فرانس می گوید: هیج گیاهی بدون حرکت نیست. رشد، مجموعه ای از حرکت است و تمام وقت گیاه به خم شدن، گردش کردن و لرزش می گذرد.

او یک روز تابستان را شرح می دهد با هزاران هزار بازوی کوچک که از یک محور آرام گیاهی رقص کنان بیرون خواهند آمد با اشتیاق به اینکه ساقه های قویتر و محکم تر پشت سرشان بیرون خواهند آمد و آنها را حمایت خواهند کرد.

یک شاخک که در شصت و هفت دقیقه یک چرخش کامل در فضا می زند وقتی یک تکیه گاه در فضا بیاید در مدت بیست ثانیه شروع به پیچیدن به اطراف آن می کند و در حدود یک ساعت آنچنان خود را محکم می کند که جدا کردن آن کاری تقریبا غیر ممکن است. پس از آن، پیچک خود را مانند آچار چوب پنبه کشی جمع میکند و ساقه اصلی را با خود به طرف تکیه گاه می کشاند. گیاهی که برای رشد احتیاج به قيم دارد ابتدا به طرف یک تکیه گاه می خزد و چنانچه مناسب نباشد جهت خود را به سمت دیگر تغییر می دهد. آیا گیاه تکیه گاه را می بیند یا به صورتی که برای ما ناشناخته است آن را احساس می کند.

چنانچه گیاه در میان چند مانع باشد و نتواند تکیه گاه ممکن را ببیند بدون خطا به طرف تکیه گاهی که در نزدیکی موجود است ولی دیده نمی شود حرکت میکنند و از حرکت به طرف مکانی که تکیه گاه یا قیمی در آن موجود نیست خودداری میکند. رائول فرانس می گوید: گیاه توان و قصد و اراده دارد. می تواند به طرف چیزی که دلخواه اوست و یا برعکس آن حرکت کند و در این حرکت رمزی و سری است، رمزی نظیر آنچه در حرکت همه موجودات هست.

ساکنان علفزار یا آنچه یونانیان آن را بوتان نامیده اند، به نظر می رسد برخلاف ظاهر بی حرکتشان قادر هستند که مشاهده و درک کنند و نسبت به آنچه در اطرافشان می گذرد عکس العمل نشان دهند. درک و عکس العمل نشان در این زمینه در حقیقت بسیار پیشرفته تر از انسان است.

نوعی گیاه حشره خوار، مگسی را که به آن نزدیک می شود بدون هیچ گونه لغزش و خطا گرفتار میکند و برای دسترسی به آن بدون خطای جهت یابی به آن نزدیک می شود. بعضی گیاهان قادرند حتی ضعیف ترین بوی شکار را تشخیص دهند و برای رسیدن به آن بر هر مانعی غلبه کنند.

به نظر می رسد گیاه می داند کدام نوع مورچه شیره گیاهی اش را می دزدد، چون به محض نزدیک شدن این نوع مورچه خود را جمع می کند و می بندد و وقتی خود را باز میکند که روی ساقه آن شبنم کافی باشد و برای عبور مورچه ایجاد اشکال کند. درخت اقاقیا که گیاه پیشرفته تری است، مورچه هایی را که برای دفع موجودات علفزار مفید می داند با دادن شیره گیاهی مناسب از سایر حشرات حفاظت می کند.

آیا این بر حسب تصادف است که گیاه برای تطبیق خود با زندگی حشراتی که گل ها را با گرده بارور میکنند با علاقه به اشکال گوناگون رشد میکند.

حشرات را با رنگ و عطر مخصوص تشویق به نزدیکی و گرده پاشی می کند و سپس آنها را با شیره دلخواهشان تغذیه و پاداش می دهد و برایشان این اطمینان را ایجاد می کند که پس از عمل تلقیح گردهای، راه خروج از محل برایشان فراهم است. آیا این فقط یک تصادف و یا عمل غیرارادی است که نوعی گیاه ارکیده گلبرگهایش به شکل تن جنس ماده نوعی مگس است که جنس نر آن با همین تصور با آن جفت می شود و در نتیجه امر تلقیح گیاه را انجام می دهد.

آیا این فقط یک تصادف ساده است که گل هایی که در شب باز می شوند عموما سفید هستند تا حشرات و پروانه های شبانه را به خود جذب کنند و در روشنایی شفق عطر قویتری به فضا پخش می کنند و یا گل زنبق در جایی که فقط مگس موجود باشد برای جذب آن، بوی گوشت گندیده ایجاد میکند.

گیاهان برای حفاظت از خود تیغ تولید میکنند و مزه تلخ ایجاد میکنند و یا ترشحات چسبنده به وجود می آورند و حشرات مزاحم را گرفتار کرده و میکشند. نوعی از گیاه در خود یک مکانیزم دفاعی دارد که به محض نزدیک شدن سوسک یا مورچه یا کرم یا حشره دیگری به ساقه، و حرکت به سمت برگهای خوشمزه آن با لمس یک زائده حساس به وسيله مهاجم به ساقه، برگ جمع می شود به طوری که مهاجم یا از روی اعضای خم شونده و جمع شونده به پایین پرتاب می شود و یا از ترس مجبور به فرار می گردد.

بعضی از گیاهانی که در منطقه باتلاقی رشد می کنند و موفق به یافتن ازت هوا نمی شوند ازت لازم را با خوردن حشرات مخصوصی به دست می آورند. بیش از پانصد گونه گیاه گوشتخوار وجود دارد که خوراک آنها را گوشت حشرات تشکیل می دهد. این گیاهان با وسایل و روش های ماهرانه مانند شاخکهای حساس و چسبنده و یا تله های قیفی شکل، قربانی خود را به دام می اندازند.

شاخکهای گیاهان گوشتخوار نه فقط در حکم دهان گیاه است بلکه شکم گیاه را تشکیل می دهد .

پس از به دام انداختن شکار با کمک پایه های حامل شاخکها، گوشت و خون شکار را هضم و فقط اسکلت آن را باقی گذاشته و رها می کند.

گیاه حشره خوار ساند و در مقابل تماس میله فولادی یا دانه شن و سایر اجسام شبیه آنها هیچ عکس العملی نشان نمی دهد اما در مقابل احساس مواد غذایی که می تواند از گوشت آن استفاده کنند با سرعت و حساسیت عکس العمل نشان میدهد. داروین کشف کرد که این گیاه حتی نسبت به تکه نخی آماده شده به وزن چند صد هزارم گرم که بر روی برگ آن گذاشته شود حساسیت نشان می دهد. یک پیچک حساس که پس از ریشه های فرعی گیاه بالاترین حساسیت را دارد با تماس یک نخ ابریشم به وزن بیست و پنج صد هزارم گرم شروع به پیچیدن به دور آن می کند.

ابتکار و خلاقیت گیاه برای ایجاد انواع اسکلت و سازه خیلی وسیعتر و پیشرفته تر از انسان است. سازه های ساخت انسان نمی تواند در شرایط مساوی با مقاومت تنه لوله ای شکل و بلند درخت که در مقابل طوفان های سهمگین پایدار است برابری کند. تکنیک استفاده گیاه از مکانیزم پیچاندن فنری شکل الياف برای مقاومت در مقابل پاره شدن روشی است که هنوز انسان به طور کامل بدان پایه نرسیده است. سلول گیاهی با طولانی کردن و قلاب شدن به یکدیگر تبدیل به الياف می شود و تشکیل ساقه مقاوم را می دهد، همراه با رشد درخت، ساقه آن ستبر و قوی می شود تا بتواند وزن و فشار آتی را بهتر تحمل کند.

برای مطالعه ادامه مقاله اینجا کلید کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *