معرفی و مشخصات آفات کنه عنکبوتی

کنه های tetranychidae که به کنه های تارتن معروف هستند گروه وسیعی از کنه های گیاهخوار را در بر میگیرند که برخی از انها افت مهم مزارع باغات جنگلها و مراتع بوده و در مواردی از اهمیت اقتصادی بسیار بالایی برخوردار هستند .

مهمترین کنه های گیاهخوار کدامند

از جمله مهمترین کنه های گیاهخواری هستند که در روی گیاهان باغی زراعی زینتی و جنگلی زندگی کرده و خسارت زیادی تولید میکنند .

آفت کنه عنکبوتی یا تارتن زیر برگ تخم گذاری و ازدیاد ( مجموعه پارادایس )

کنه ها چگونه به گیاه آسیب میزنند

این کنه ها با فرو بردن استیله های کلیسری خود به داخل سلولها انها را پاره کرده و از محتویات سلولی تغذیه میکنند و باعث تخریب و از بین رفتن کلروفیل شده و منجر به بروز لکه های ریز و روشن در سطح فوقانی برگها میشود فعالیت تغذیه ای این کنه ها اکثرا با تنیدن تار است تارهای تولیدی در هنگام تشکیل چسبنده بوده و با جذب گرد و غبار باعث غبار الود شدن اندام های الوده میشود.

کنه عنکبوتی دو لکه ای: tetranychus urticae Koch

این گونه انتشار جهانی داشته و یکی از چند خوار ترین افات شناخته شده محصولات کشاورزی دنیا میباشد.به طوری که بیش از هزار گونه میزبان در یکصد خانواده گیاهی دارد این افت علاوه بر عرصه های کشاورزی در عرصه های جنگلی و مرتعی نیز یکی از مهمترین عوامل خسارت زا میباشد .

مناطق بررسی شده از نظر کنه عنکبوتی دو لکه ای

در دو دهه گذشته در ایران گونه غالب را tetranychus turkestani  میدانستند ولی در بررسی های صورت گرفته روی نمونه های جمع اوری شده از مناطق مختلف کشور شامل گرگان گنبد اشتهارد ورامین کرمانشاه کردستان همدان و دشت مغان مشخص شد که هویت کنه تارتن دو لکه ای موجود t.urticae است که در محیط های باز و فرم قرمز ان t.cinnabarinus در محیط های بسته و گلخانه مشاهده میشود .

کنه t.cinnabarinus  با کنه t.urticae مترادف هستند

این اسامی و فرم های رنگی یکی از موضوعات قابل توجهی بوده که در چهل سال گذشته در بین کنه شناسان مورد بحث جدی قرار گرفته به طوری که در گذشته برخی از محققین انها را کاملا دو گونه مجزا در نظر میگرفتند ولی بعد از انجام تعدادی ازمایشات هیبریداسیون به وسیله کنه شناسان مختلف t.cinnabarinus  با کنه t.urticae مترادف شناخته شده است.

کنه تارتن یا عنکبوتی قرمز بر ساقه و مفاصل گیاه ( مجموعه پارادایس )

مناطق انتشار کنه عنکبوتی

این کنه در ایران برای اولین بار از مناطق گرگان رامسر بندر انزلی و اوین روی ختمی درختی و گیاه زینتی ازاله و همچنین از نواحی دریای خزر گلستان تهران اذرباییجان غربی و شرقی کردستان همدان کرمانشاه اردبیل مرکزی وتقریبا از تمام مناطق کشور جمع اوری و گذارش شده است.

گیاهان میزبان کنه عنکبوتی

توت فرنگی انواع درخت میوه گیاهان زراعی سبزی صیفی و زینتی از میزبانهای این کنه در محیط های باز و گلخانه ای میباشد .

ازدیاد بیش از حد کنه قرمز یا عنکبوتی بر روی گیاهچه ها ( مجموعه پارادایس )

خسارات کنه عنکبوتی

کنه های تار تن با فرو بردن کلیسرهای میله ای خود به درون سلول برگ و خالی نمودن محتویات ان و تخریب سبزینه رشد گیاه را دچار اختلال مینمایند .

علائم خسارت بر روی برگ گیاهان

در سلول های خسارت دیده ابتدا نقاط ریز و زرد رنگی ظاهر میشود که با افزایش تغذیه مجموع سلول های اسیب دیده به صورت لکه های زرد رنگ بر روی سطح فوقانی و تحتانی برگ خسارت دیده ظاهر میشود که در نهایت برگهای خسارت دیده به رنگ قهوه ای درامده و ریزش میکنند . خسارت کنه تارتن علاوه بر روی برگ بر روی ساقه گل و میوه گیاهان نیز مشاهده میشود.

خسارت این افت بر روی گیاهان زینتی

این خسارات در این حالت وضعیت متفاوتی دارد به طوریکه در روی برگهای ژربرا تقریبا مشابه خسارت در گیاه رز ولی با شدت الودگی ضعیفتر میباشد که شاید یکی از دلایل این اختلاف وجود ابنوه کرک در سطح زیزین برگ ژربرا باشد که مانع از دستیابی بیشتر کنه به سطح برگ میشود .

علائم خسارات کنه عنکبوتی بر گیاه فیکوس

برگ های جوان و تازه فیکوس به لحاظ صاف و چرمی بودن سطح تحتانی برگها بیشتر مورد حمله و تغذیه کنه قرار میگیرند . به طوری که کنه را قادر میسازد به اسانی بر روی انها مستقر و تغذیه بیشتری داشته باشد . سطح زیرین برگهای خسارت دیده در ابتدا به رنگ زرد یا نقره ای درامده و سپس برنزه میشود .

ازدیاد بیش از حد کنه تارتن بر روی گیاهچه ها و تاثیر آن بر رشد گیاه ( مجموعه پارادایس )

فعالیت کنه عنکبوتی

فعالیت این کنه بستگی کامل به شرایط اب و هوایی بخصوص درجه حرارت و رطوبت دارد به طوریکه در فصل بهار چون درجه حرارت پایین و درصد رطوبت بالاست فعالیت چندانیکه منجر به ایجاد خسارت موثر شود ندارد ولی با شروع گرما که توام با کاهش درصد رطوبت است فعالیت تشدید شده و منجر به بروز خسارت میشود. به عبارت دیگر دوستدار اب و هوای گرم و خشک میباشد.

نمای نزدیک از کنه عنکبوتی تارتن و جزئیات این آفت خطرناک ( مجموعه پارادایس )

روشهای کنترل کنه عنکبوتی

الف- زراعی

استفاده از پوشش سبز زیر درختان به عنوان گیاهان تله : با توجه به اینکه محل تجمع و فعالیت اصلی کنه دو لکه ای غالبا در روی گیاهان هرز زیر درختان میباشد لذا با مدیریت صحیح و موفقیت امیز میتوان این جمعیت را در روی گیاهان فوق نگاه داشته و با اجرای روش های زیر از افزایش ان در روی درختان جلوگیری نمود :

1 – جلوگیری از گرد الود شدن باغ

2 – ابیاری مرتب مزرعه

3 – ابیاری بارانی

اجرای ابیاری بارانی شرایط را برای فعالیت کنه نامساعد میکند . کاهش جمعیت به گونه ای میشود که ما را از مبارزه شیمیایی بی نیاز میکند به شرط اینکه سیستم ابیاری بارانی از پاشش یکنواخت و فشار لازم برخوردار باشد.

اجتماع آفت کنه عنکبوتی قرمز بر روی برگ گیاه ( مجموعه پارادایس )

ب- تلفیقی

محیط های آلوده کوچک ( باغچه )

بهتر است در مناطق کوچک نظیر باغچه حتی المقدور شاخ و برگ درختان در بدو الودگی به وسیله ابپاشی شستشو گردد .این روش شرایط را برای افت بسار نامساعد میکند و در بعضی از موارد جمعیت افت به گونه ای کاهش پیدا میکند که نیازی به عملیات مضاعف نمیباشد .

در صورت بالا بودن جمعیت کنه عنکبوتی چه باید کرد ؟

در صورتیکه بعد از اجرای این عملیات جمعیت افت قابل توجه بود میتوان از سموم شیمیایی نیز بهره گیری نمود و سمپاشی باید زمانی انجام شود که تاثیری روی کنه های شکارچی نداشته  و یا حداقل اسیب را ایجاد نماید برای تامین این هدف سموم انتخابی و نصف دز توصیه میشود که حداقل تاثیر را روی انها داشته باشد .

زایش بیش از حد کنه تارتن بر پشت برگ گیاهان ( مهندس مصطفی قدیری )

استفاده از سم برای دفع کنه عنکبوتی در باغات سیب

لذا باید در باغات سیب از ترکیباتی که برای کنترل کرم سیب استفاده میشود نسبت به کنه های شکاری حداقل تاثیر سو را به دنبال داشته باشد مثلا کنه کش پلیکتران از جمله ترکیباتی است که نسبت به کنه های شکاری حداقل تاثیر و خطر را دارد .از انجایی که طغیان مجدد کنه ها پس از کنترل امری است عادی که پس از استفاده از ترکیبات کنه کش موجود در بازار بروز مینماید.

ج- شیمیایی

برای ارزیابی تراکم جمعیت کنه دو لکه ای در باغ میتوان از بررسی برگهای قسمت پایین درختان در فصل بهار یا اوایل تابستان استفاده نمود .هر چند این بررسی برای ارزیابی تراکم جمعیت کنه بسیار مفید است ولی برای اتخاذ تصمیم نهایی جهت سمپاشی بکار نمی رود زیرا که جمعیت فوق در این قسمت از درختان معمولا توسط کنه های شکاری کنترل شده و از پخش در قسمتهای دیگر درخت و افزایش جمعیت جلوگیری به عمل میاید .

1 – برای استفاده از سموم شیمیایی میبایست اقدامات زیر انجام شود

برای تصمیم گیری جهت انجام مبارزه شیمیایی از نمونه برداری برگها و شمارش تعداد کنه ها روی تعداد معینی برگ استفاده میشود .

2 -عملیات نمونه برداری از تراکم کنه ها

به طور کلی اگر نمونه برداری از برگ ها تراکم مورد نظر را نداشت این عمل به فاصله سه هفته باید انجام شود در صورتیکه در هر صد عدد برگ تعداد ده کنه مشاهده شد فاصله نمونه برداری دو هفته و اگر تراکم بیشتر از این باشد بایستی فاصله یک هفته در نظر گرفته شود.

3 -آستانه اقتصادی

از اواخر اردیبهشت تا مرحله قبل از برداشت محصول وجود 50 کنه در هر 100 برگ به عنوان استانه اقتصادی مطرح است که بایستی سمپاشی انجام پذیرد .

4 -چه تعداد کنه پس از شروع برداشت خطری ندارند

پس از شروع برداشت که معمولا جمعیت شکارگرها قابل توجه میباشد و از سویی درختان نیز تحمل بیشتری دارند لذا انها میتوانند تراکم بالاتر از این حد هم تحمل نمایند به طوری که در چنین شرایطی تراکم 200 عددی کنه در یکصد برگ برای انها خطری در بر ندارد .

5 -خسارت در صورت وجود 1000 کنه در یکصد برگ

باید توجه داشت پس از برداشت محصول ممکن است تراکم جمعیت کنه با شدت تمام به افزایش خود ادمه دهد ولی فقط در صورت وجود 1000 عدد کنه در یکصد برگ با بودن شکارگر ها و تحمل گیاه خسارت جزعی وارد میشود .

6 -در چه صورتی حتما باید درختان سمپاشی شوند

باغداران بایستی توجه داشته باشند که اگر پس از برداشت محصول گرد و خاک باغ افزایش یابد در اثر ان تراکم جمعیت بطور ناگهانی افزایش یافته و به استانه اقتصادی خواهد رسید و برگ ها فرصتی برای سازگار شدن نخواهند داشت در چنین شرایطی وجود صد عدد کنه در فقدان کنه های شکاری مستلزم سم پاشی است.

7 -از چه سمومی برای کنه عنکبوتی استفاده کنیم

در صورت بالا بودن تراکم جمعیت میتوان از سمومی نظیر ابامکتین و فن پایروکسیمیت در شرایط مزرعه استفاده نمود . در حال حاضر این کنه کش ها کنرل موثری در روی انبوهی جمعیت افت دارند.

8 -نوعی دیگر از سم که موثر میباشد

و نوع دیگر سمپاشی که موثر واقع میشود پروپارژیت به نسبت یک لیتر در هکتار استفاده کنید

و ان کنترل موثری روی این کنه داشته است . در صورت عدم دسترسی به کنه کش های

مذکور میتوان از پلیکتران بهره گیری نمود.

آفت خطر ناک کنه عنکبوتی و روش جلوگیری از ازدیاد بیش از حد ( مجموعه پارادایس )

مجموعه پارادایس

بزرگترین مرجع آموزش تخصصی در خصوص بیماری شناسی و روش های دفع آفات به صورت باغچه ای وباغی هکتاری

عرضه سموم

مجموعه پارادایس در جهت رفع نیاز جامعه کشاورزان و باغداران میکوشد

تا سمومی با کیفیت با نازل ترین قیمت در اختیار قرار دهد .

مقالات علمی

در خصوص بالا بردن سطح علمی عموم کشاورزان این مجموعه در نظر دارد

با مقالات رایگان ارائه شده بستری مناسب را برای راهکار های کاشت ، داشت و برداشت ارائه دهد .

مقالات موجود نظیر

1- کود شناسی به صورت تخصصی اعم عناصر ماکرو ، میکرو ، کود های تکامل ،

کود های ریشه زایی ، گلدهی ، رشد

2- بیماری شناسی تخصصی و دفع آفات و جلوگیری از خسارات

3- روش های قلمه زنی درختان ، درختچه ها ، گیاهان زینتی ، گیاهان فضای باز ،

گلها ، کاکتوس ها ، گیاهان آبزی و گیاهان هوازی

4- روش های پیوند زنی درختان ، درختچه ها نهال ها ، کاکتوس ها ، گیاهان زینتی و …

5- بستر های کشاورزی به صورت زراعت و گلخانه ای اعم از ساخت گلخانه ها ،

هیدروپونیک ، کوکوپیت ، پیت ماس ، خاک های ترکیبی

6- مقالات کاشت انواع بذر گیاهان ، گیاهچه ها ، میوه ها ، کاکتوس ها و …

7 -….

میکوشیم تا بتوانیم رونق تولید را در کشورمان ایران روز به روز افزایش دهیم تا بازار های جهانی را برای تولیدات خودمان قبضه کنیم .

لیست جامع تولید کنندگان ایران در این مجموعه به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار میگیرد

تا بتوانند به صورت مستقیم محصول مورد نظر را سفارش و با نازل ترین قیمت در اختیار گیرند .

سوالات متداول عموم جامعه ایرانی در زمینه کنه تار تن

کنه تارتن را به چه صورت ازبین ببرم ؟

کنه های تارتن را میتوانید به روش های مختلفی از بین ببید یکی از این روش ها استفاده از سموم است که در مقاله بیشتر توضیح داده ایم ، دیگر روش استفاده از حشرات به صورت بیولوژیکی هست که میتوان کفش دوزک را مثال زد .

برای پیشگیری از کنه های تارتن چه روشی را پیشنهاد میکنید ؟

روشی که میتواند کمک به پیشگیری این آفت کرد آپ پاشی مداوم روی گیاهان است که میتواند از روی گل ، روی برگهای گیاهان ، زیر برگهای گیاهان و نیز روی ساقه های گیاهان .

کنه عنکبوتی از کجا بوجود می آید ؟

کنه ها به صورت فصلی در گلخانه ها و در مزارع تکثیر میشوند و در زمستان در صورت وجود شرایط مناسب به خواب فرو میروند که در زمان مناسب شروع به تولید مثل میکنند که در مقاله بیشتر توضیح داده ایم .

آسیب کنه ها به چه صورت است ؟

کنه ها میتوانند گیاه را کامل نابود کنند و از آوند ها و برگهای گیاهان تغذیه کنند و تا زمانی که جلوی آنها گرفته نشوند شروع به تکثیر میکنند و کامل تا نابودی پیش میروند .

خدمات شرکت تعاونی زنجیره تامین بهشت

برای کمک به جامعه ایرانی بستر هایی را برای شما به ارمغان آورده ایم

مرکز آموزش های ویدئویی

برای بدست آوردن اطلاعات ویدئویی رایگان در خصوص کنه های تارتن میتوانید به مرکز آموزش مراجعه نمایید و اطلاعات را مشاهده نمایید .

مرکز آموزش ویدئویی کلیک کنید .

بستر عرضه مستقیم ماسک کرونا

بستری برای عرضه مستقیم ماسک کرونا به سراسر ایران با تعرفه دولتی

هدف ما کمک به سلامت جامعه و بستن دست دلالان از چرخه اقتصاد کشور میباشد

خرید انواع ماسک کرونا اعم از ماسک های چند لایه ، N95 و ماسک های پارچه ای در رنگهای مختلف

ورود به فروشگاه عرضه ماسک کرونا کلیک کنید .

18 دیدگاه برای “کنه های تارتن ( تار عنکبوتی )

  1. میلاد منفرد گفته:

    سلام این آفت کنه عنکبوتی روی درختچه جنسینگ من افتاده خیلی هم زیاد است لطفا بگین سم از کجا بخرم و چه سمی تهیه کنم .
    سوال دیگه ای هم داشتم برای پیشگیری از این آفت تارتن چه باید کرد کلا گل من رو نابود کرده .
    با تشکر فراوان

  2. fatemeh گفته:

    سلام وقت بخیر
    من گیاه کراسولا دارم و کنه گرفته اما نمیدونم باید چیکار کنم ابامکتینم خواستم بخرم اما فروشنده گفت زیاد بدرد گل اپارتمانی نمیخوره تعداد کنه ها کمه اما نمیدونم واسه پیشگیری چیکار کنم برگاشو همش با روغن زیتون تمیز میکنم و با اب و کف هم تمیز کردم و مرتب ابیاری میکنم از رشد گلم کم نشده ولی نقطه های قهوه ای و سیاه رنگ به صورت تک و توک هست رو برگاش باید چیکار کنم؟؟ممنون

    • حسین قدیری گفته:

      سلام و درود خدمت شما
      در خصوص پیشگیری خدمت شما عرض شود میبایست 3 مرتبه گیاه را به صورت کامل شستشو دهید به فاصله 7 روز جوری که زیر برگ ، روی برگ ، ساقه و دور گلدان کامل شسته بشه تا تار های کنه عنکبوتی و خود کنه ها از بین بروند .
      گزینه بعدی جهت سم پاشی میبایست از سم فن پروپاترین استفاده نمایید سم مخصوص کنه میباشد که احتمال میدهم بسته های کوچک در فروشگاه موجود باشد . جهت ورود به فروشگاه کلیک کنید .

      سوالی هم داشتم اگر میتوانید عکس گیاه را که آفت رویش است را در انجمن بارگذاری کنید شاید کنه عنکبوتی نباشد و احتمال بنشه شته سپر دار است . ورود به بخش سوالات آفات .

      • fatemeh گفته:

        نتونستم که عکس بارگذاری کنم عضو سایت هم شدم اما نشد ولی خودم فکر میکنم عنکبوتی باشه چون اطراف گل یه سری تار عنکبوت مانند دیدم

      • محمد امینی گفته:

        سلام به درخت موز از این کنه های سفید زده و تار های عنکبوتی تشکیل دادن و هر برگ تازه رشد کرده بیشتر از چند روز دوام نمیاره لطفاً راهنمایی کنید چه سم لازمه

        • حسین قدیری گفته:

          سلام و درود خدمت شما جهت مشاوره رایگان با شماره 09108158030 تماس بگیرید و یا در واتس آپ پیام و عکس آفت را ارسال کنید مهندس مصطفی قدیری پاسخگوی شما عزیزان هستند .

  3. غلام گفته:

    سلام خسته نباشید من در یک گلخانه 1000 متری بادمجان کاشتم و به این افت تاره گی دچار شده رفتم به سم فروشی سم عصاره فلفل قرمز را به من تجویز کرد آیا تاثیر دارد

    • حسین قدیری گفته:

      سلام و درود خدمت شما در خصوص دفع آفت کنه های تارتن یا همان عنکبوتی خدمت شما عرض شود سم تنداکسیر هاوی عصاره سیر و وفلفل قرمز به صورت ارگانیک آفات را دفع مینماید و میبایست به صورت تخصصی اول کل گیاهان ررا صبح از ساعت 6 الی 8 به صورت کامل محصولات را با آب با شدت بشویید این روش باعث میشود کنه ها تا 70% از بین بروند و روز بعد شروع به سم پاشی کنید که باین فرایند به صورتی که در زیر برگ های روی برگ ها ساقه و بر روی خاک پاچیده شود در صورتی که با این سم ارگانیک کنه تارتن یا همان عنکبوتی نابود نشد از سم های شیمیایی استفاده نمایید که در مقاله نام آنها ذکر شده است .
      موفق و پیروز باشید .

  4. mohamadhoseinharati گفته:

    سلام من میخاستم عکس گلمو بارگزاری کنم نشد بونسای جنسینگی دارم ک ب مدت دوماه یه مریضی گرفته یه بار میگن قارچه ی بار میگن کنه اس کنه قبلا دیدم ابامکتین دو دوره استفاده کردم برای قارچ هم سه بار بردوفیکس زدم اما باز همون مشکلو داره یه قسمت از برگش کمرنگ میشه و نقطه ی قهوه ای روش میفته که اصلا پاک نمیشه میشه کمک کنیدممنون

    • حسین قدیری گفته:

      سلام عکس بونسای رو به شماره 09127855049 در واتس آپ ارسال کنید
      اگر تار های ریز زیر برگ و روی ساقه دیده شد نشانه کنه هست . روش پیشگیری شستشوی کامل گیاه 4 وعده هر 7 روز یکبار با شدت آب .
      استفاده از کنه کش فن پروپاترین نیست توصیه میشود .

  5. شیدا گفته:

    سلام و عرض ادب،خدمتتون عرض کنم با توجه به پیامها و با توجه به دیدن گیاه من که عکس را خدمتتان ارسال کردم…باید از کنه کش فن پروپاترین استفاده کنم؟؟
    و آیا شستشو هم برگها نیاز دارند؟؟
    با سپاس وافر

    • حسین قدیری گفته:

      با سلام شستشوی برگ ها تاثیر زیادی در جلوگیری و درمان گیاه شما دارد .
      در صورتی که میخوائید سم پاشی کنید قبل از سم پاشی گیاه را با فشار آب زیر برگها ، روی برگها ، ساقه را کامل بشویید و اگر مایل بودید بهتر است با دستمال قبل از شستشو پاک کنید و سپس سم پاشی کنید .
      سم پاشی میبایست به تمام نقاط گیاه انجام گیرد که شامل زیر برگ ، روی برگ ، و ساقه باشد .
      برای پیشگیری از آفت کنه تارتن یا همان کنه عنکبوتی بهترین راهکار شستشوی گیاهان هر ماه یکبار است این فرایند آفت را ضعیف و در نهایت نابود خواهد کرد .
      موفق و پیروز باشید .
      https://qzparadise.ir/categories/بیماری-و-آفات-رایج-گیاهان/
      لینک پاسخ به سوالات بیماری و آفات در انجمن تخصصی در این بستر میتوانید عکس گیاه خود را نیز بارگذاری کنید تا کارشناسان به صورت تخصصی به سوالات شما پاسخ دهند .

  6. احمد گفته:

    سلام خسته نباشید
    گل بابا آدم من پشت و روی برگها تارهای خیلی ریز با حشره‌های سفید رنگ زده
    چکار کنم از بین برن

    • حسین قدیری گفته:

      سلام اگر حشره های ریز بر روی تار ها حرکت میکنند نام آفت کنه انکبوتی است و نیاز به سم فن پروپاترین دارد یا سموم دیگری که کنه ها را میکشند . سم پاشی دو الی سه بار و در محیط بسته به فاصله 10 روز صورت بگیرد حتما محیط سم پاشی بسته باشد سم گوارشی و سیستمیک است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *