کف پوش چیست ؟

کف پوش چوبی

کف پوش را می توان این تعریف کرد که؛

به پوششی که از آن برای کف ساختمان استفاده می شود، کفپوش می گویند.

کفپوش ها را می توان پوشش های تقریبا دائمی دانست که امکان تعویض آن ها نیز وجود دارد. کفپوش های ساختمانی از تنوع بالایی در جنس برخوردار هستند که از آن جمله می توان به سنگ، سرامیک، پی وی سی، لمینت، چوب و … اشاره کرد.

انتخاب کفپوش مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هنگام خرید کفپوش باید به مواردی نظیر میزان رفت و آمد و مکانی که قصد استفاده از کفپوش را دارید توجه کنید.

برای مثال در مکان هایی که میزان رفت و آمد در آن جا زیاد است، از کفپوش های سخت و با دوام و در مکان های کم رفت و آمد از کفپوش هایی که بیش تر حالتی تزئینی دارند استفاده نمائید.

در هنگام انتخاب و خرید کفپوش عواملی دیگر نظیر سلیقه شخصی، میزان بودجه، مقاومت در برابر آتش سوزی، نمای مناسب و نوع زیرسازی نیز دخیل می باشند.

کف پوش چوبی

یکی از شکیل ترین انواع کفپوش ها کفپوش های چوبی هستند که بیشترین مورد استفاده ی آن ها در هال، اتاق های نشیمن و آشپزخانه است. دقت کنید که کفپوش چوبی برای مکان هایی که مکررا در معرض رطوبت و یا رفت و آمد بیش از اندازه است، مناسب نیست.

انواع کف پوش چوبی

  • کف پوش pvc
  • لیمینت
  • پارکت
  • ترمووود
  • بامبو

کف پوش چوبی PVC

کف پوشpvc

به علت ويزگي هاي ممتاز خود يکي از بهترين گزينه ها براي كف پوش مي باشد.نصب و نگهداري اين کفپوش ها بسيار آسان است . تميز کردن اين کفپوش نيز آسان بوده و مقاومت بالايي هم دارد و تحت شرايط سخت همچنان سالم مي ماند.از مهم ترين ويژگي اين کفپوش ها ضد آب بودن و راحتي راه رفتن با پاي برهنه بر روي آن است.

در مورد اين کفپوش قابل ذکر است که علاوه بر دوام بالا ، خاصيت ارتجاعي خوبي نيز دارد . اين پوشش ها عايق حرارتي هستند و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه مي دارند. اشياي بلوري و چيني نيز در برخورد با آنها به راحتي شکسته نمي شوند .

مزایای pvc

ضد آب بود

نانعطاف پذیری در طراحی

حالت ارتجاعی

دوام و ماندگاری

زیبایی ظاهری

نصب آسان

قیمت مناسب در مقایشه با پارکت و لمینت

کف پوش چوبی لیمینت

لمينيت نوعي پوشش کف است که اصطلاحا به آن لمينت، لامينت، لامينيت و حتي به اشتباه  پارکت نيز مي گويند، جنس لمينت از HDF با يک لايه ملامينه روي آن مي باشد، دليل اينکه اين کالا با نام لمينت شناخته مي شود اينست که از پنج لايه فشرده تشکيل شده است و هر چيز چند لايه اي را لمينيت مي گويند . لمينيت پوششي مناسب براي کف منازل مسکوني، اداري و تجاريست که عمده مصرف آن در منازل و واحدهاي مسکوني است. 

لمينت معمولا مستطيل شکل هستند و ابعادي در حدود عرض بين 14 تا 25 سانتيمتر و طولي بين 120 تا 140 سانتيمتر دارند، ضخامت  لمينت ها معمولا 7، 8 ، 10 و 12 ميليمتر است، لمينيت را به کف نمي چسبانند، بلکه در ابتدا يک لايه فوم به ضخامت 2 ميليمتر را بروي کف پهن مي کنند، و لمينت را روي فوم نصب مي کنند، لمينت ها دور تا دور و در هر چهار ضلع داراي شيارهايي (کليک)هستند که در هنگام نصب شيارها در يکديگر قفل مي شوند يا به اصطلاح کليک مي شوند و همين کليک ها عامل ثابت نگهداشتن  لمينت ها بر روي کف مي باشند، و به همين علت نوع کليک  لمينت انتخابي بسيار با اهميت است. 

لمينت به کف زيرين خود آسيب نمي زند و مي توان تا چند بار آن را جمع و در محل ديگري مجددا نصب کرد. لمينت به راحتي خش بر نمي دارد، لمينت به هيچ عنوان در اثر حرارت سيگار نمي سوزد.

مزایای لیمینت

1- پارکت لیمینت به کف چسبانده نمی شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته و دور تا دور لمیمینت ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن لمینت های دریکدیگر قفل می شود و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت ها برروی کف بدون استفاده از چسب می باشد.

2- به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت ها، کف اتاق صدمه نمی بیند. به عنوان مثال اگر کف اتاقی سنگ فرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود و بنابه دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت ها را می توان تا چندین بار پس از نصب جمع آوری و مجددا در محلی دیگر نصب کرد.

3- پارکت لمینت ها به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن می شود، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می کنند.

4- فوم زیر پارکت لمینت ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می باشد.

5- لمینت ها نسبت به آب بسیار مقاوم تر از پارکت های چوبی قدیمی هستند.

6- لمینت ها نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاوم تر از پارکت های قدیمی هستند.

7- سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت بسیار بالاست.

8- پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و می توان بعد از نصب از آن استفاده نمود.

9- مقرون به صرفه تر از دیگر  مصالح ساختمانی مانند سنگ و سرامیک و… می باشد.

معایب لیمینت

یکی از معایب پارکت و لمینت یا کف پوش های چوبی نسبت به سرامیک، مقاومت کم آنها در برابر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کف نسبت به کفپوش سرامیک می‌باشد که می‌توان گفت استفاده لمینت در صورت گرمایش از کف مناسب نیست هرچند برخی از شرکت‌های تولیدکننده با افزایش ضریب انتقال حرارتی سعی در رفع این نقص نموده‌اند اما با این حال استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

پارکت‌های لمینت مشکلاتی که پارکت‌های دیگر دارند از قبیل ایجاد سر و صدا موقع راه رفتن، یا نم و رطوبت و خطر آتش‌سوزی را به آن اندازه ندارند ولی عاری از آن هم نیستند. این کفپوش‌ها هم نیاز به واکس‌زدن دارند. در صورت نفوذ رطوبت یا کثیفی به زیر آنها تمیز کردنشان مشکل می‌باشد. در تابستان، گرم شدن هوا باعث انبساط کفپوش‌ها شده و به مرور به آن آسیب می‌رساند مگر اینکه فضایی برای این قضیه در نظر گرفته شود که این موضوع هم مشکل نفوذ آب را به زیر کفپوش به دنبال خواهد داشت.

ایجاد درز بین لمینت به دلیل عدم رعایت میزان انبساط و انقباض یا تراز نبودن کف، شکستن قفل‌ها به دلیل گذاشتن اجسام سنگین یا عدم توجه به ضخامت لمینت، قابل شستشو نبودن (قابلیت طی‌کشی دارد)، قابل استفاده نبودن در گرمایش از کف بخصوص در لمینت‌های دارای مغزMDF ، خط و خش سریع استانداردهای (AC1 – AC2 ) از دیگر معایب لمینت محسوب می‌شود.

کف پوش چوبی پارکت

کف پوش چوبی پارکت

چوب یکی از ابزار هایی است که در بخش های مختلف ساختمان کاربرد دارد ، در نمای بیرونی ساختمان ، کف پوش ها ، کابینت ها ، اثاثیه ی منزل از این محصول لوکس استفاده می شود . چوب به دلیل طبیعی بودن همواره مخاطب های خاص خود را دارد.

پارکت های چوبی در دو نوع پارکت تمام چوب و سه لایه در بازار موجود می باشند . در پارکت تمام چوبی کل چوب مورد استفاده چوب ترمو می باشد اما در پارکت سه لایه معمولا دو لایه ی زیرین از چوب های ارزان قیمت تر تهیه می شود و فقط لایه ی رویی از جنس ترمووود می باشد بنابراین قیمت پارکت چوبی با توجه به نوع پارکت می تواند متفاوت باشد .

مزایای پارکت

این نوع از پارکت از رشد کپک و قارچ در منزل جلوگیری می کند ، به علاوه در مقابل اشعه ی فرابنفش خورشید ، حرارت همچون حرارت ته سیگار ، سایش و فشار مقاوم است . کف پوش چوبی حرارت را به خوبی از خود عبور می دهد ، بنابراین برای ساختمان هایی که دارای سیستم گرمایش از کف هستند بسیار مناسب است و در هزینه ها صرفه جویی می شود .

پارکت چوبی ترمووود

پارکت چوبی ترموووود

ترموود نوعی چوب است و خواص ذاتی چوب فروپاشی و ناپایدار بودن آن است برای همین هم دچار پوسیدگی می شود ، برای برطرف نمودن این مساله از پروسه ای بنام حرارت کمک گرفته می شود و زمانی که چوب حرارات داده می شود اصطلاحی همچون ترمووود به آن  داده می شود .

مزایای ترمووود

نصب سریع و آسان

ثبات و دوام در برابر ساییدگی و شرایط محیطی

امکان برش و ایجاد مدل های قوس دار

امکان نصب و جداسازی آسان

امکان جابه جایی و انتقال به مکان دیگر

نگهداری و شستشوی آسان

کاربدهای ترمووود

ترموود قابل پیاده سازی در فضاهای داخلی و فضاهای بیرونی می باشد که برخی از کاربردهای آن به شرح زیر است :

کفپوش فضای داخلی و بیرونی

نمای بیرونی ساختمان یا چوب نما

می توان یک تابلو چوبی تبلیغاتی ساخت و به عنوان تابلو مغازه یا تابلو سر درب نصب نمود

بکار بردن در دکوراسیون داخلی

سایه بان و لوور

آلاچیق و پرگولا

درب و پنجره و زیر سقف

روف گاردن

سونا

استخر

قرنیز

کف

پله

کف پوش چوبی بامبو

پارکت چوبی بامبو

این روزها استفاده از کفپوش‌ های بامبو به دلایل بسیاری رایج شده است و این کفپوش‌ها موردپسند بسیاری قرار گرفته‌است. یکی از دلایل طیف رنگی گسترده آنها است که از رنگ‌های روشن طبیعی تا رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای و شبیه رنگ کارامل متنوع هستند که حس متفاوتی را به کل فضا اضافه می‌کنند. کفپوش‌های بامبو زیبایی منحصربفردی دارند. علاوه بر جذابیت قابل توجهی که دارند، آنها بسیار سازگار با محیط‌ زسیت نیز هستند. همچنین استفاده از آنها یک سرمایه‌گذرای خوب نیز هست، هرگز نمی‌توانید از خرید چوب بامبو برای کف پشیمان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *