نام سازی : نافرو : این جنس در یونانی به معنی کاکتوس(ژکاتور)غیر قابل نفوذ است نا=بدون+فرو=فرو رفتن یا نفوذکردن.

نام رایج : کاکتوس دم موشی

نام انگلیسی : Rat’s-tail cactus

نام علمی : Aporocactus flagelliformis

خانواده : Cactaceas

شناسنامه :

یکی از بهترین و معروف ترین کاکتوس ها برای سبد آویزان است . آنهایی که با کاکتوس آشنایی داشته و خانه آنها دارای سرسرا و ایوان است همگی از این کاکتوس زیبا به عنوان سبد آویز است.آن هایی که با کاکتوس اشنایی داشته و خانه آن ها دارای سرسرا و ایوان است همگی از این کاکتوس زیبا به عنوان سبد آویز استفاده می کنند.نام آن در بین عام به خاطر ساقه های آویزان آنکاکتوس دم موشی نام گرفته است.دو رگه هایی گه حاصل لقاح دو گونه ی APOROCACTOS  گل های بسیار زیبا در بازار گل جهانی موجود است.سرمای زمستان را نمی تواند تحمل کند و به همین علت در زمستان آن را نقل و انتقال نمی دهند.گل ها در فصل بهار شروع به ظهور میکنند.

یکی از بهترین و معروف ترین کاکتوس ها برای سبد آویزان است . آنهایی که با کاکتوس آشنایی داشته و خانه آنها دارای سرسرا و ایوان است همگی از این کاکتوس زیبا به عنوان سبد آویز است .

نیازها:

نور:

بالای پنجره های پرنور بهترین محل برای آن است و چون از آن به عنوان سبد آویز استفاده میگردد ساقه های آویزان از نور پنجره به خوبی استفاده میکنند.در گلخانه ی آفتاب ظهرگاهی به آن صدمه وارد می کند وباید برای آن سایه درست کرد .

دما:

کمتر از 4درجه سانتی گراد به آن صدمه وارد می شود،زیر 38درجه بهترین دما برای آن است .هوای تازه و اکسیژن دار مورد پسند آن است.

آبیاری:

در بهار و تابستان هفتگی آبیاری کنید و در زمستان در صورت لزوم فقط جهت زنده ماندن آب بسیار کمتری لازم داد.اصولأ باید در زمستان آن را از آب انداخت.در بهار و تابستان هرهفته غبارپاشی کنید و در زمستان به هر 6تا 8 هفته یکبار کاهش دهید.

خاک:

کمپوست کم خاک بدون شن و ماسه بهترین بستر است.

تعویض گلدان:

در هر بهار گلدان را با یک درجه بزرگ تر تعویض کنید تا قطر گلدان یا سبد به 15 سانتی متر برسد.سال های بعد آن را در گلدان با همان اندازه تعویض کنید.در هنگام تعویض تا آن جایی که امکان دارد ریشه را تکان دهید تا خاک قبلی حذف گردد و به جای آن از کمپوست نو استفاده کنید پس ز تعویض دو هفته آبیاری نکنید اگر ساقه ها افزون بر اندازه ی گلدان یا سبد است برای قلمه استفاده کنید.

تمیز کردن و دفع آفات:

در بهار و تابستان به صورت هفتگی و در زمستان هر دوماه یکبار غبارپاشی کنید تا علاوه برتمیز شدن گیاه رطوبت موضعی نیز تامین گردد.در آب غبار پاشی می توانید با رعایت احتیاط سم حشره کش اضافه کرد.

گونه های دیگر:

A.CONZATiiوA.flageriformis  و هیبرید های حاصل از آن ها با گل های دلفریب به رنگ های صورتی و قرمز آتشین در بازار جهانی موجود است.

اشاره:

تمام کاکتوس ها درزمستان احتیاج به سرماومحیط خشک دارند آبیاری درآنها یابطور کلی متوقف استا یابه اندازه ای است که گیاه فقط سرپای خود بایستد.

آگاهی:

اگر زیبایی فوق العاده انتظار داریدآن رادر سبدآویزان کاشت کنیدومنظره خیره کننده ساقه های آویزان و گل های روی آنرا ببینید ولذت ببرید.

طول ساقه های زیبا وآویزان درشرایط مساعد درطول 5سال به2متر می رسد که اصولا در اکثر سبدها بیش از1متر نیست.دراوایل بهار گلهایی با رنگ های صورتی وقرمز به ظهور می رساند که5-4روز روی ساقه می ماند.سالم بودن گیاه در در رشد قابل قبول ساقه ها خلاصه شود.و در آخر اینکه گلهای کمتر روی شاخه به معنی کافی نبودن نور در طول سال بوده است.

آن هایی که با کاکتوس اشنایی داشته و خانه آن ها دارای سرسرا و ایوان است همگی از این کاکتوس زیبا به عنوان سبد آویز استفاده می کنند.

قلمه گیری:

الف)پس از تمام شدن دوره گلدهی با کارد تیز در حد کارد موکت بری یا تیغ قلمه های8-5 سانتیمتری با برش زاویه دار تهیه کنید/

ب)برای جلوگیری از پوسیدگی وفساد محل قطع رادر قلمه ودر پایه مادری به پودر هورمون ریشه زا مخلوط باقارچ کش آغشته کنید.

ج)گلدانها باقطر 8-5سانتیمتر(دربازار گلفروشی ایران به نام استکانی معروف هستند)وکمپوست مخصوص کاکتوس تهیه وقلمه را روی سطح کمپوست داخلگلدان قرار دهید.

د)قلمه را ر کمپوست فرو نکنید بلکه فقط با آن تماس دهید،روی گلدان کیسه پلاستیکی به گونه ای بکشید که سر قلمه بیرون از پلاستیک باشد.2-3هفته بعد ریشه ها ظاهر خواهند شد.دراین هنگام آبیایری شوند.تاریشه ها ظاهر شده اند آبیاری نکنید گلدان را در نقطه ای روشن و نه در آفتاب قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *