هیومیک اسید یک گروه از مولکول هاست که به ریشه ی گیاهان آب و مواد مغذی کمک می کند . سطوح اسید هیومیک بالا می تواند به طور چشم گیری باعث افزایش عملکرد شود . کمبود اسید هیومیک می تواند کشاورزان و باغبانان را ز رشد محصولات با تغذیه مطلوب جلوگیری کند . با این حال عقل متعارف امروزه اسید های هیومیک را نادیده می گیرد ، با این کشف و رشد چشم انداز شهری مانند پارک ، زمین گلف بدون کود های NPK بسیار غیر ممکن است .

اسید هیومیک یک ماده هیومیک قهوه ای تیره و قهوه ای است ، که فقط در PH بالاتر از PH محلول در آب است و وزن مولکولی بیشتری نسبت به اسید فولیک دارد . اسید هیومیک ممکن است قرن ها در خاک دست نخورده باقی بماند .

عکسی از هیومیک اسید
هیومیک اسید

تعریف شیمی اسید هیومیک:

ماده هیومیک معمولی ترکیبی از مولکول های بسیاری است که بعضی از آنها بر اساس یک حلقه ای  از هسته های معطر با فنول و جایگزین های کربوکسیلیک هستند که با هم مرتبط می شوند.

تصویر نشان می دهد که این یک ساختار معمولی است. گروههای عملکردی که بیشترین سطوح شار و واکنش پذیری مواد هومیک را دارند، از گروه فنلی و کربوکسیلیک هستند.

اسیدهای هیومیک به عنوان مخلوط اسیدهای dibasic رفتار می کنند، با مقدار pK1 حدود 4 برای پروتونی کردن گروه های کربوکسیل و حدود 8 برای پروتونی کردن گروه های فنولیت.

در بین همه ی اسید های هیومیک،منیزیم قابل توجهی وجود دارد به همین دلیل، مقادیر pK  اندازه گیری برای یک نمونه داده شده، مقادیر میانگین مربوط به گونه های تشکیل دهنده است. مولکول ها ممکن است یک ساختار سوپر مولکولی را تشکیل دهند که توسط نیروهای غیرقابل انعقادی مثل نیروی وان دروالس تشکیل داده می شود.

حضور گروه های کربوکسیلات و فنولات، اسیدهای هیومیک را قادر می سازد تا به یون هایی از قبیل  Mg2 +، Ca2 +، Fe2 +  و  Fe3 +  تشکیل شوند.

ترکیب شیمیایی هیومیک اسید
ترکیب شیمیایی هیومیک اسید

فیزیک اسید هیومیک :

اسید های هیومیک به عنوان وسیله ای برای انتقال مواد مغذی از خاک به گیاه بسیار مهم هستند زیرا می توانند مواد مغذی یونیزه را حفظ کنند و مانع از خروج آنها از آب شوند .

این ترکیب نیز به ناحیه تخلیه ریشه گیاه جذب می شوند و هنگامی که آنها به ریشه می رسند آنها آب و مواد مغذی را که گیاه به آنها نیاز دارد را به همراه می آورد .

این ترکیب یک روش طبیعی برای ارائه گیاهان و خاک با دوز متمرکز مواد مغذی ضروری نظیر ویتامین ها و مواد مغذی است ، این ترکیب ها مولکول های پیچیده ای هستند که به طور طبیعی در خاک بوته اقیانوس ها و آب های تازه وجود دارند .

بهترین منبع اسید های هیومیک لایه های رسوبی از زغال سنگ قهوه ای نرم است که به عنوان لئوناردیت نامیده می شوند . اسید های هیومیک در اینجا در مقادیر زیاد یافت می شوند . لئوتاردیت ماده آلی است که به زغال سنگ رسیده و از نظر درجه اکسیداسیون بالای آن با زغال سنگ مایل به زرد متفاوت است .

مزایا ی این ترکیب :

مطالعات علمی کنونی نشان می دهد که باروری خاک به واسطه ی محتوای آن بسیار زیاد است ، (ظرفیت تبادل کاتیون بالا CFC) میزان اکسیژن و ظرفیت نگهداری آب بالا است . دلایل ارزش بالای استفاده از اسید های هیومیک برای بهبود باروری و رشد گیاهان است .

مهمترین ویژه گی اسید هیومیک در توانایی آنها در اتصال یون های فلزی نامحلول ، اکسید ها و هیدروکسید ها است و در صورت لزوم به آرامی و به طور مستمر به گیاهان آزاد میشود . به علت این خواص اسید هیومیک به تولید 3نوع اثر : فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی می پردازد .

فرم مولکولی هیومیک اسید
فرم مولکولی هیومیک اسید

مزایای فیزیکی :

1-بهبود ساختار خاک :

جلوگیری از دست دادن آب و مواد مغذی بالا در خاک های شنی و سبک به طور همزمان آنها را از طریق تجزیه به خاک های حاصل خیز تبدیل می کنند . در خاک های و جمع وجود هوادهی از حفظ خاک و آب بهبود می یابد و اقدامات کشت تسهیل می گردد .

2- جلوگیری از ترک خوردگی خاک و راه افتادن آب سطوحی و فرسایش خاک با افزایش توانایی های کولوئیدها برای ترکیب کردن

3-افزایش ظرفیت نگهداری آب توسط خاک و در نتیجه کمک به مقاومت در برابر خشک سالی

4-رنگ خاک را تیره و در نتیجه جذب انرژی خورشیدی را کمک می کند .

2-مزایای شیمیایی :

هیومیک به طور شیمایی خواص فیزیکی خاک را طبق روند زیر تغییر می دهند :

1-غنی کردن هر دو خاک اسیدی و قلیایی و تنظیم مقدار PH خاک

2-بهبود و بهینه سازی جذب مواد مغذی و آب توسط گیاهان

3-افزایش خواص بافر در خاک

4-غنی نمودن خاک در هر دو زمینه مواد آلی و مواد ضروری

5-افزایش جذب نیتروژن توسط گیاهان و …

3-مزایای زیستی :

این ترکیب بیولوژیکی گیاه و فعالیت های میکرو ارگانیسم ها را تحریک میکنند .

1-به عنوان یک کاتالیزور آلی در بسیاری از فرایند های بیولوژیکی عمل میکند .

2-افزایش مقاومت گیاه در مقابل بیماری و آفات

3-افزایش تنفس ریشه و تشکیل ریشه و تشکیل ریشه

4-تقویت رشد کلروفیل قند ها و اسید آمینه در گیاهان و کمک به فوتوسنتز

5-افزایش ویتامین و مواد معدنی گیاهان

تصویری از هیومیک اسید
تصویری از هیومیک اسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *