تولید کنندگان محصولات کشاورزی در کشور عزیزمان ایران

بیانات گوهر بار رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تولید کنندگان محصولات کشاورزی ، جهاد گران و کشاورزان :

دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسار مهم است زیرا امنیت غذایی برای کشوری بزرگ و پر جمعیت و دارای هدف های بلند بسیار مهم است و لذا بخش کشاورزی و دام داری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش نمایند .

در اسلام هم آگاهانه و با توجه نسبت به کشاورزی تاکید شده است .

حدیث پر معنا و پر مضمونی در رابطه ی با تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نقل شده است :

الزارعون کنوز الله فی ارضه

یعنی : کشاورزان کسانی هستند که گنجینه های خدا در زیر زمین را می دروند و استخراج می نمایند .

مهم ترین گنجینه ی خدا در زمین و خاک عبارتند از موادی که مایه ی ادامه ی حیات بشر و حیوانات می باشد .

این ها از طلا و نفت مهم ترند .

طلا و نفت وسیله ی بدست آوردن مایحتاج زندگی می باشد . اما محصولات غذایی مهم ترین مایحتاج زندگی است .

این را برای این عرض می کنیم که همه ی دست اندر کاران کشور و به خصوص مسئولان وزارت جهاد کشاورزی توجه نمایند همان طور که از اول انقلاب بار ها تکرار شده است .

کشاورزی یکی از اساسی ترین محور های توسعه در کشور ماست .

یک امر حاشیه ای نیست توجه به صنعت که لازم است نباید موجب عطف توجه از کشاورزی شود .

کشاورزی پایه ، زیر بنا و اساس می باشد و این کار مقدماتی دارد و باید این مقدمات را طی و اجرا نمود ، مسئولان در این زمینه تلاش های خوبی کرده اند .

ایران و آب

همان گونه می دانید آب در کشور ما به قدر زمین نیست و معروف است که ایران کشور کم آبی است .

اما اگر با عقل و تدبیر و روحیه ی خستگی نا پذیر پیش برویم می توان از همین آب موجود استفاده نمود .

آب ها را که هرز می رود را مهار نماییم و آب ها را درست مصرف نماییم و در مصرف آب اصراف نکنیم و با کار علمی و مدبرانه می توان استفاده ی بهینه نمود .

خیلی ها قبل از انقلاب به دشت های حاصل خیز ما چشم داشتند ، کسانی که از همه چیز این کشور بیگانه بودند برای دشت قزوین و مغان ما برنامه ریزی کرده بودند ما چرا نتوانیم برنامه ریزی کنیم .

سیاست در کشاورزی

یکی از اساسی ترین کار ها این است که در باب کشاورزی و محصولات کشاورزی سیاست ها ثابت ، ماندگار و پیگیری شده باشد و به مسائل تولید کنندگان کشاورزی رسیدگی گردد .

این طور نباشد که ما یک سال به دلیل کمبود پیاز ، پیاز وارد نماییم . اما سال بعد که کشاورز ما پیاز تولید کرد این محصول در انبار ها بپوسد 

با توجه به برنامه های بلند مدت این مجموعه در رابطه با بالا بردن راندمان محصولات کشاورزی شما تولید کنندگان محصولات کشاورزی  گرامی از طریق مشاوره و هم چنین فروش تمامی نیازهای شما عزیزان مانند :

مانند کود ها ، سموم ، بذر های با کیفیت و اصلاح شده و . . .

به منظور فراهم نمودن بهترین محصول به منظور فروش محصولات شما تولید کنندگان محصولات کشاورزی گرامی وقت آن رسیده که این مجموعه گامی دیگر در زمینه ی پیش برد اهداف شما عزیزان بردارد . 

شرکت تعاونی زنجیره تامین بهشت در نظر دارد

این مجموعه در نظر دارد به منظور قطع نمودن دست دلالان که ارتباط مستقیم شما تولید کنندگان محصولات کشاورزی عزیز را با مشتریان و خریداران محصولات شما را نا ممکن می سازد برنامه ای دیگر ارائه دهد .

عرضه محصولات شما با قیمت های باورنکردنی

همان طور که مستحظر هستید

تمامی زحمات ممکن را تولید کنندگان محصولات کشاورزی متحمل می گردند

اما متاسفانه این دلالان هستند که بدون کوچک ترین زحمتی محصولات و

حاصل دسترنج شما را با قیمتی بسیار پایین خریداری نموده و

حتی با قیمت نا چیزی پیش خرید می نمایند

و آن را در اختیار خریداران قرار می دهند و

از این طریق می توانند به راحتی سودی چند برابر

حاصل دسترنج شما را در جیب خود می گزارند .

معرفی شما به عموم جوامع

ما در این مجموعه ی بزرگ یعنی شرکت تعاونی زنجیره ی تامین بهشت قصد داریم از طریق معرفی مستقیم شما تولید کنندگان محصولات کشاورزی گرامی به خریداران محصولات شما دست این دلالان مفت خور را برای همیشه کوتاه نماییم .

عرضه مستقیم محصولات شما

دست شما را در هر گوشه ای از این سرزمین پهناور که قرار داشته باشید

به صورت مستقیم در دست خریداران محصولات شما قرار دهیم

چه خریداران داخلی و چه خریداران خارجی

و زمینه ی صادرات محصولات شما را

با بالاترین قیمت به کشور های خارجی فراهم نماییم .

مثالی در باب دلالی

به عنوان مثال طبق محاسبات آماری که این مجموعه انجام داده است  محصولات گوجه فرنگی امسال شما کشاورزان عزیز را این دلالان نا جوان مرد به صورت میان گین با قیمت 650 تومان خریداری می نمایند.

این در حالی است که این محصول با قیمت 2000 تومان در اختیار خریداران و عموم جامعه قرار می گیرد .

سود دلالی در دستان خود تولید کننده

شرکت تعاونی زنجیره ی تامین بهشت از طریق برنامه های خود قصد دارد شرایطی فراهم آورد که شما عزیزان توانایی این را داشته باشید که با قیمت مناسب و شایسته ی زحمات شما محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار متقاضیان قرار دهید .

نتیجه چه خواهد شد

محصولات شما نیز با قیمت ارزان تر در دسترس خریداران قرار گیرد و به صورت کاملا برنامه ریزی شده این قیمت نجومی که مانع بزرگی در فروش محصولات شما و رسیدن آن محصولات به دست مشتری ها می باشد را از این سیکل کاری خارج نماید .

صادرات و موانع

قبل از پرداختن به این موضوع بد نیست کمی راجع به کشاورزی و همین طور صادرات محصولات شما تولید کنندگان عزیز و موانع موجود در این راه اطلاعاتی را در اختیار شما تولید کنندگان گرامی قرار دهیم .

تاریخچه

از بدو خلقت و بوجود آمدن انسان همواره از محصولات کشاورزی به عنوان اصلی ترین منبع تامین نیاز اولیه بشر یعنی غذا نام برده شده و به همین دلیل این عرصه پس از پیدایش و گسترش جوامع انسانی نیز نقش مهمی را در بر طرف نمودن و رفع نیاز افراد موجود در جامعه و نیز تولیدات ملی و هم چنین تبادلات تجاری ما بین کشور ها بر عهده داشته است .

اهمیت صنعت کشاورزی

این موضوع به قدری حائز اهمیت است که بسیاری از صاحب نظران بخش اقتصادی و دفاعی عرصه ی کشاورزی را یکی از مهم ترین مولفه های ایجاد و هم چنین حفظ استقلال و امنیت پایدار و با ثبات برای کشور ها تلقی نموده و عاملی مهم و تاثیر گذار در معاملات بین المللی به حساب می آورند .

و همگی بر این عقیده می باشند که این بخش در مقایسه با بخش صنعت از اهمیتی بیشتر و به مراتب بالاتری برخوردار است . 

زیرا نابود شدن بخش کشاورزی و کاهش تولید کنندگان محصولات کشاورزی در هر کشور قادر است خطرات افزایش وابستگی و هم چنین گسترش نا امنی خصوصا در شرایط بحرانی مانند :

زمان به وقوع پیوستن جنگ های گسترده را به شدت افزایش دهد و حیات و سلامت مردم را در معرض خطرات جدی قرار دهد .

وضعیت کشاورزی جهان از دریچه ی آمار و اطلاعات موجود :

مرور نمودن وضعیت اقتصادی کشورهایی که مدعی قدرت می باشند از جمله :

روسیه ، آمریکا و چین نیز نشان خواهد داد که اقتدار امنیتی و هم چنین پیشرفت نمودن این کشورها در بخش صنعت و نیز حتی در سایر عرصه ها از بخش کشاورزی نشات می گیرد .

و می توان گفت تا حدود زیادی مرهون توجه نمودن به تولیدات موجود در این بخش می باشد .

کشور روسیه یکی از صادر کننده های قدرتمند

اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم آمار ها نشان گر این موضوع می باشد که کشور روسیه توانسته است با تولید نمودن و هم چنین صدور سالانه بیش از 22 میلیون تن گندم به کشور های مختلف جهان رکورد صادرات این محصول استراتژیک را به نام خود ثبت نموده است .

بنابراین می توان گفت هیچ تحریمی نمی تواند نقش برتر روسیه در کنترل نمودن نبض بازار جهانی مواد غذایی و هم چنین خوار و بار از جمله گندم را خدشه دار نماید .

آمریکایی ها نیز در جریان به وقوع پیوستن جنگ جهانی دوم

با استفاده و بهره گیری از موقعیت جغرافیایی خود

و هم چنین دور ماندن از آسیب های این جنگ ابتدا در گام نخست خود

با افزایش دادن تولیدکنندگان محصولات کشاورزی

و میزان تولید  و عرضه نمودن محصولات غذایی و

در واقع با اتکا نمودن به درامد های حاصل از بخش کشاورزی خود توانستند

به تدریج صنایع خود را در سایر بخش ها

خصوصا در بخش صنایع نظامی نیز گسترش داده و

به تامین کننده ی اصلی نیازهای دفاعی

و هم چنین غیر دفاعی کشور های متخاصم تبدیل شده

و یکی از بزرگ ترین قدرت های اقتصادی جهان را پایه گذاری نماید .

آمار سازمان خوار و بار جهانی

بر اساس گزارشات سازمان خوار و بار جهانی از میان 322 کشور دنیا تقریبا یک سوم آنها از جمله سه کشور فوق الذکر و هم چنین کشور هایی مانند :

نیوزیلند ، کانادا ، هلند ، برزیل ، رومانی ، فرانسه ، آرژانتین ، دانمارک و حتی کشور هایی مانند پاکستان و هند از نظر تولیدات و هم چنین تولید کنندگان محصولات کشاورزی در موقعیت های ممتاز و از جایگاه بسیار خوبی بر خوردارند .

البته این مطلب را عرض کنم در میان کشور های ذکر شده برخی از آن ها همانند :

کانادا و فرانسه اکثرا در پی تولید نمودن محصولاتی سالم و ترجیحا ارگانیک به منظور مصارف داخلی در این عرصه وارد شده اند .

روسیه ، آمریکا ، چین و هلند نیز علاوه بر تامین نمودن نیاز های داخلی کشور و مردم خود صادرات را نیز هدف قرار داده اند .

پاکستان و هند اکثرا به منظور حفظ نمودن وضعیت موجود در جهت تثبیت نمودن وضعیت اشتغال و تامین معیشت مردمان خویش به این موقعیت موجود دست پیدا کرده اند .

برخی از گزارشات مبتنی بر این موضوع می باشد که کشور هایی نظیر: 

آمریکا ، روسیه ، چین ، برزیل ، اسپانیا و حتی ژاپن به ترتیب مقدار کمی از اراضی آن ها قابل کشاورزی می باشد .

ولی این کشور ها به ترتیب مقام اول تا پنجم و همچنین کشور های آلمان ، هند ، ایتالیا ، کانادا و آفریقای جنوبی به ترتیب مقام های ششم تا دهم جهان را در این زمینه را از آن خود ساخته است .

از نظر ساختار جمعیت کشاورزی چنان چه بر اساس گزارشات بین المللی و در طی دو دهه ی اخیر جمعیت روستایی جهان و این قشر عظیم که تولید کنندگان محصولات کشاورزی می باشند  نسبت به جمعیت شهری کاهش پیدا کرده است . 

در وضعیت حاضر و با این وجود حدود نیمی از جمعیت جهان یعنی بیش از 5/2 میلیار نفر از جمعیت 1/6 میلیارد نفری کره ی زمین در روستا ها و در بخش های کشاورزی به صورت تولید کنندگان محصولات کشاورزی مشغول به فعالیت می باشند . 

از این تعداد 4/2 میلیار نفر آن به کشور هایی که در حال توسعه می باشند مرتبط می گردد .

یعنی چیزی در حدود 27 در صد جمعیت روستایی جهان در کشور های در حال توسعه و بقیه ی جمعیت در کشور های فقیر ساکن می باشند و جزو اصلی تولید کنندگان محصولات کشاورزی می باشند .

و می توان گفت که آمار های جهانی نشان گر این موضوع می باشد که با این که حدودا 2/1 میلیارد نفر یعنی معادل 5/96 در صد از نیروی کار کشور های در حال توسعه در بخش های کشاورزی مشغول به کار می باشند و جزو گروه اصلی تولید کنندگان محصولات کشاورزی هستند و فقط 5/3 در صد یعنی چیزی در حدود 6/46 میلیون نفر از نیروی کار کشور های توسعه یافته در این بخش فعالیت می نمایند .

به صورت میان گین و در مجموع سهم زنان در رابطه با این موضوع در کشور های توسعه یافته 36 در صد و در کشور هایی که در حال توسعه می باشند معادل 44 در صد بر آورد شده است که به تولید محصولات کشاورزی پرداخته اند .

با این وجود می توان گفت سهم اشتغال کشاورزی در کشور های توسعه یافته به مراتب کمتر از  کشور های در حال توسعه می باشد و بر عکس در آمدشان به مراتب بیشتر از کشور های مذکور می باشد .

در حال حاضر سهم اشتغال و بازار کار در بخش های کشاورزی  و تولیدات محصولات کشاورزی در بسیاری از کشور ها چنین است :

کشور هلند که می توان گفت سومین کشور صادر کننده ی محصولات کشاورزی در قاره ی اروپا به شمار می رود فقط در حدود 2 در صد می باشد .

این در حالی می باشد که این میزان بیشتر از 35 در صد از سهمیه ی تولید ملی این کشور را به خود اختصاص داده است .

متقابلا 4/17 در صد جمعیت قاره ی آفریقا و هم چنین 6/76 در صد جمعیت قاره ی آسیا در این زمینه فعال می باشند و معیشت آن ها به صورت کامل وابسته به کشاورزی می باشد و این میزان در کشورهایی مانند :

ترکیه : 45 در صد 

ایران : بالغ بر 26 در صد 

افغانستان : 67 در صد می باشد .

در رابطه ی با سهم کشاورزی و تولید کننده های محصولات کشاورزی  در تولیدات ملی باید این نکته را خدمت شما تولید کنندگان گرامی عرض نمایم :

این سهم در برخی از کشور های توسعه یافته به 45 تا حدود 90 در صد و در بسیاری از کشور های در حال توسعه به میزان 60 تا 90 در صد خواهد رسید .

با این وجود اطلاعات جهانی در سال 2001 میلادی بیانگر این موضوع می باشد که ارزش تولیدات هر کشاورز در کشور های توسعه یافته چیزی در حدود 10 هزار دلار و در کشور های در حال توسعه چیزی معادل با 672 دلار می باشد .

این به معنای آن است که چیزی در حدود 15 برابر کمتر از کشور های توسعه یافته می باشد .

طبق تحقیقات صورت گرفته و آمار های بدست آمده در سال 2001 :

کشور های 

نیوزیلند با 49 در صد 

استرالیا با 26 در صد 

بوتان با 22 در صد 

صادرات کشاورزی خود را در میان کشور های صنعتی رتبه های اول تا سوم را از آن خود نموده اند .

سهم صادرات محصولات کشاورزی ایران

سهم ایران در این سال حدودا تنها 4 در صد بوده است .

البته برخی از کشور های همسایه و منطقه مانند عربستان در وضعیتی بسیار بر تر از وضعیت ایران قرار دارند .

با اینکه حدود یک سوم مردم این کشور به امر دامداری و بعضا کشاورزی اشتغال دارند اما تولید کنندگان محصولات کشاورزی و کشاورزی تنها 2 در صد از جمعیت شاغل این کشور را شامل می گردد .

متقابلا نفت که حدود 2 در صد از جمعیت شاغل این کشور را شامل می گردد بیش از 50 در صد از درامد تولید ملی را بر عهده دارد .

اشتغال زایی

به این ترتیب تولید کنندگان محصولات کشاورزی و هم چنین زراعت هم می تواند به یک عرصه ی مناسب برای ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم تبدیل و موجب امنیت پایدار در جامعه باشد .

با اتکا به دانش نوین و استفاده نمودن از

تجهیزات پیش رفته و مکانیزه خواهد توانست

نقش مهمی را در جهت افزایش و ازدیاد سهم تولید ملی

و هم چنین تامین بخش عمده ی نیاز های داخلی و

هم چنین گسترش تبادلات تجاری و

در نتیجه شکوفا نمودن اقتصاد در جهت

ارتقا یافتن میزان درامد کشور بر عهده بگیرد

و به تبع آن وابستگی های متقابل

در کشورهای مصرف کننده و مشتریان را ایجاد نماید .

تولید کنندگان محصولات کشاورزی

زراعت و تولید کنندگان محصولات کشاورزی کشور ایران مستعد شکوفایی و پیشرفت بیش از پیش می باشند :

در بسیاری از اسناد تاریخی موجود از فلات ایران به عنوان اولین خواستگاه کشاورزی در جهان نام برده شده است و اولین تولید کنندگان محصولات کشاورزی همان ایرانیان بوده اند  .

کارشناسان بر این عقیده و باورند که

در حال حاضر نیز به غیر از مناطق جنگلی بیش تر از

یک سوم از خاک ایران یعنی

بیش از 400 هزار کیلو متر مربع یعنی 40 میلیون هکتار

از مساحت 1648195 کیلومتر مربعی یا 164 میلیون هکتاری

این کشور زر خیز و سرزمین مستعد کشاورزی می باشد

و آماده برای فعالیت تولید کنندگان محصولات کشاورزی می باشد .

در حال حاضر فقط حدود 11 در صد از مساحت کشور

یعنی حدود 193797 کیلومتر مربع آن

یعنی کمی بیشتر از 19 میلیون هکتار

زیر پوشش کشاورزی اعم از :

باغی یا زراعی قرار دارد که از همین مقدار هر ساله حدود 4 میلیون هکتار یا تحت آیش یا همان عدم کشت به منظور تقویت مجدد خاک قرار دارد و یا به شکل بایر رها می گردد .

گزارش سازمان اراضی ایران

بر پایه و اساس گزارش سازمان اراضی کشور در سال 1394

حدودا 7/18 میلیون هکتار یعنی

معادل 187 کیلومتر مربع از اراضی کشور

زیر پوشش کشاورزی قرار گرفته که از مجموع این مقدار

حدودا 7/2 میلیون هکتار به باغات و هم چنین 16 میلیون هکتار

به زمین های زراعی اعم از کشت های دیم کاری و یا

آب یاری اختصاص دارد و البته کمتر از 50 درصد زمین های زراعی ایران

به شکل های دیم کاری کشت می گردند .

کشت دیم

ولی بیش تر از 50 در صد محصولات کشاورزی موجود زراعی مربوط به کشت های دیم هستند

و این موضوع در بر گیرنده ی این مسئله می باشد

که با استفاده نمودن از روش های جدید آب یاری خواهیم توانست

تولید نمودن محصولات متنوع کشاورزی کشور ایران را بیش از پیش

و هم چنین در حدی قابل قبول و قابل ملاحظه ای افزایش دهیم .

رتبه ایران در زمین های کشاورزی

بر اساس گزارشات بانک جهانی توسعه

در حال حاضر کشور عزیزمان ایران از نقطه نظر

مقدار زمین های کشاورزی

در رتبه ی پانزدهم جهان قرار دارد و

به این ترتیب و با عنایت به گزارشاتی که منتشر شده است .

سرانه ی هر ایرانی 2400 متر زمین کشاورزی براورد شده است

که به میزان نصف میزان آن در کشور های توسعه یافته می باشد .

باید بنا به اهمیت موضوع توجه لازم را داشته باشید که با این که ایران در مناطق بیابانی و هم چنین نیمه خشک دنیا قرار دارد و هنوز هم به سرانه ی کاملی از سهم زمین کشاورزی دست نیافته است .

ولی در عین حال توانسته است از 66 محصول اصلی کشاورزی که در دنیا اعلام شده است که شامل 41 محصول باغی و زراعی همانند :

جو ، گندم ، حبوبات ،ذرت ، موز و سیب

محصولات دامی تولید ایران

گوشت گوسفند ، گاو و هم چنین ماهی می باشد در تولید نمودن تقریبا یک سوم از آن ها یعنی هفت محصول زراعی و پانزده محصول باغی و هم چنین بسیاری از دیگر محصولاتی که غیر از محصولات اصلی می باشند .

مقام اول تا دهم صادرات تولید جهانی را به خود اختصاص داده و در اختیار داشته باشد و بیش تر از 44 در صد از نیاز های داخلی خود را به سادگی تامین نماید .

بعضی از مهم ترین محصولات تولیدی ایران عبارتند از :

پسته ، زعفران ، توت ، انار ، زردالو ، خرما ، سیب ، بادام ، خاویار ، گردو ، زرشک ، آجیل ، انگور ، انواع سبزیجات ، عسل ، شیر ، عدس ، پرتقال ، نارنگی و . . .

هم چنین در برخی از محصولات دیگر مانند :

پرورش دادن و صید نمودن و هم چنین

برداشت ماهی رتبه ی 35 جهانی و در زمینه ی غلات رتبه ی 13 جهانی

و در تولید نمودن لبنیات سهم یک در صدی جهان را در اختیار خود دارد

و به خود کفایی کامل نائل شده است

و به راحتی قادر خواهد بود

نیاز های داخلی کشور ایران را تامین نماید .

تمامی این ها را مدیون تولید کنندگان عزیز هستیم و هیچ گاه نباید زحمات این بزرگان را فراموش نماییم .

این نکته را نیز فراموش نکنید که

ایران در تولید علم کشاورزی هم چنین

از جایگاه بسیار بالایی در سطح جهانی و منطقه برخوردار می باشد .

مقام ایران در خصوص مقالات کشاورزی

به عنوان مثال ایران در سال 1393 توانسته است با ارائه نمودن 1408 مقاله در رشته های مختلف کشاورزی جایگاه اول در منطقه و هم چنین کشور های اسلامی و مقام چهاردهم جهان را به خود اختصاص دهد .

رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنایت داشتن به ظرفیت های فوق العاده کشاورزی در این کشور و سرزمین از جمله :

شرایط اقلیمی و برخورداری هم زمان از آب و هوای 4 فصل در طول سال در یکی از سخنرانی هایشان فرموده اند :

می شود رتبه ی کشاورزی ایران را به رتبه ی 12 جهانی رساند .

اما چرا تاکنون متاسفانه این امر مهم محقق نشده است ؟

پاسخ :

دلیل و علت این امر عدم بهره برداری کامل از ظرفیت کشاورزی این کشور دانست و این امر دو عامل و دلیل دارد و آن ها عبارتند از :

وجود عوامل فیزیکی مانند :

آب ، زمین ، بذر و هم چنین نیروی کار و عوامل غیر فیزیکی که عمدتا ریشه در مدیریت دارد جستجو می نماییم .

گزارش مرکز پژوهش ایران در خصوص کمبود آب

گزارشتا مرکز پژوهش های مجلس نیز نشان گر این موضوع می باشد که به طور میان گین اندازه ی بارش های سالانه در کشور در حدود 400 میلیارد متر مکعب می باشد که 270 میلیار متر مکعب آن به دلیل بیابانی بودن کشور و از بین رفتن پوشش گیاهی موجود متاسفانه تبخیر می گردد .

از 13 میلیارد متر مکعب باقی مانده 92 میلیارد متر مکعب آن به آب خای سطحی خواهد پیوست و تنها 38 میلیارد متر مکعب آن جذب زمین خواهد شد .

جذب آب در زمین

البته باید بدانید که سرعت جذب آب ها

درمناطق جنگلی کمتر از 5 دقیقه درمراتع و

نقاطی که دارای پوشش گیاهی می باشند حدودا

یک ساعت و در مناطقی که بیابانی می باشند و

فاقد پوشش گیاهی هستند حدودا 6 ساعت به طول خواهد انجامید .

این پدیده گاهی ممکن است

باعث بروز طغیان رودخانه ها و بروز سیل گردد .

با عنایت به نتایج همین گزارشات و

گزارشات مشابه باید در این زمینه هم علت اصلی مشکلات مربوط به

بخش کشاورزی را در سو مدیریت و ضعف های آموزشی ریشه یابی نمود .

زیرا علی رغم تمامی اقدامات صورت پذیرفته

به منظور ترویج نمودن و گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار

هنوز هم شاهد به هدر رفتن

قسمت قابل توجهی از منابع آبی در کشور می باشیم .

در طی چندین دهه ی اخیر هزاران رشته قنات را از دست داده ایم

در حالی که مهار و استفاده نمودن درست

از همین اندازه نزولات آسمانی و هم چنین منابع آبی می توانست و

هم اکنون نیز قادر است زمینه را به منظور

زیر کشت بردن سایر نقاطی که مستعد می باشد فراهم نماید .

میزان برداشت محصول بر اساس یک متر مکعب آب

در کشور هایی که پیشرفته هستند

به ازای هر متر مکعب آب حدودا سه کیلوگرم محصول کشاورزی برداشت می گردد

در صورتی که در ایران این اندازه به یک کیلوگرم هم نمی رسد .

کشت هندوانه آسیب به منابع آب کشور

علاوه بر مواجهه شدن با کمبود آب هر ساله حدودا 100 هکتار از اراضی کشور و مناطق گوناگون ایران زیر کشت هندوانه که به مقدار آب زیادی احتیاج دارد خواهد رفت .

کشت هر عدد هندوانه چه میزان آب مصرف خواهد کرد

با مصرف نمودن بی رویه و غیر اصولی این ماده ی حیاتی به منظور تولید هر عدد از این محصول به صورت کیانگین 500 لیتر آب مصرف می گردد .

آیا کشت هندوانه مقرون به صرفه است ؟

در صورتی که محاسبات مالی نشان گر این موضوع می باشد که حتی در صورت استفاده نمودن از روش های پیش رفته آبیاری و کم کردن میزان استفاده از آب باز هم کشت این قبیل محصول ها ی کشاورزی در بسیاری از مناطق ایران مقرون به صرفه نمی باشد .

این گونه نا هنجاری ها در مورد سایر محصولات همانند خیار نیز وجود دارد .

مدیریت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در منابع آب های کشور اعم از : 

آب های سطحی و خصوصا منابع آب های زیر زمینی که

قسمتی از آن در سالیان اخیر مورد سرقت کشورهای همسایه قرار گرفته است

و قسمتی از آن ها در جاهایی مانند بوشهر به آب های شور دریا می پیوندد .

تولید کنندگان محصولات کشاورزی هم چنان

با مشکلات روبرو هستند و این مشکل مهار نشده است

و این مطلب موضوعی می باشد که بسیاری از کشور ها

با ایجاد نمودن سد های زیر زمینی توانسته اند بر آن غلبه نمایند .

تجارت ایران در سال 91 – 92 چه میزان بوده است

ارزش تجارت غذایی و کشاورزی ایران در سال های 91 و هم چنین 92 بالغ بر 18 میلیارد و 412 میلیون دلار بوده که 5/2 میلیارد آن صادرات مواد غذایی و کشاورزی و 13 میلیارد و 214 میلیون دلار آن به واردات این محصول اختصاص داشته است .

واردات این محصولات در سال 1393 شامل :

گندم ، برنج ، کنجاله ی سویا ، ذرت علوفه ای ، روغن خام سویا ، شکر تسویه نشده و متاسفانه گروهی از محصولات غیر ضروری و حتی تولیدات مشابه داخلی می باشد که ناهنجاری ها و مشکلات در این زمینه را گسترده تر و تشدید نموده است .

راه کار های توسعه ی کشاورزی و تولید کنندگان محصولات کشاورزی کدام اند ؟

با این حال که ارقام و آمار نشان گر این هستند که

میزان سود دهی در بخش های کشاورزی کاهش یافته است ولی

کسب نمودن جایگاه ممتاز و تبدیل شدن به

قطب کشاورزی به صورت تجاری و ارج نهادن به نقش بزرگ ترین قشر تولید کننده یعنی

تولید کنندگان محصولات کشاورزی در کشوری مانند ایران .

ایران حدودا 80 میلیون نفر جمعیت داشته و

دومین جمعیت بزرگ خاور میانه محسوب می گردد

و حدودا 50 درصد روستاییان آن در بخش کشاورزی و دامداری فعال می باشند

مستلزم آن می باشد که توسعه نمودن و هم چنین پیشرفت روستاها

در ابعاد مختلف خصوصا در زمینه ی ارایه ی خدمات دولتی .

خدمات دولتی ایران

1 – خدمات آموزشی و درمانی بیشتر از گذشته و با سرعت بیشتری مورد توجه واقع شود و به منظور کمک نمودن به این موضوع باید از اقداماتی همانند :

پرداخت نمودن یارانه ی ماهیانه مانند یارانه ی فعلی که به عموم مردم پرداخت می گردد به روستاییان و حتی زیاد نمودن مقدار آن بهره برد .

2 – مدیریت نمودن منابع آب های زیر زمینی از طریق :

ایجاد نمودن سازمان احیای قنات ها ، گسترش و

ترویج نمودن شبکه های آبیاری تحت فشار،

توجه نمون به مهار نمودن آب های سطحی و هم چنین

احداث نمودن سد های زیر زمینی به منظور

مهار منابع آب های زیر زمینی در اولویت قرار گیرد .

از وارد نمودن بی رویه ی محصولات و هم چنین تجهیزات کشاورزی جلوگیری گردیده و با قاچاق چیان برخورد جدی و قاطعانه گردد .

3 – کوتاه کردن دست دلالان :

با دلالان فعال در این عرصه از طریق ایجاد نمودن سیستم نظارتی ، بهبود دادن فرایند های کاشت ، داشت و برداشت ، حمل و نقل و توزیع و هم چنین خدمات انبارداری و سرد خانه ای در دستور کار قرار داده شود .

4 – یک پارچه سازی زمین های کشاورزی :

به منظور افزایش بهره وری و ارتقا دادن میزان تولیدات و در مورد یک پارچه سازی زمین های کشاورزی و تولید کنندگان محصولات کشاورزی از طریق اقداماتی مانند :

ایجاد نمودن تعاونی های تولیدی و هم چنین تعاونی های خدمات روستایی تدابیر لازم اندیشیده شود تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی با مشکل مواجه نشوند .

5 – بازار تعادل در تولید :

به منظور جلوگیری نمودن از تولیدات مازاد و هدر رفتن تولیدات محصولات کشاورزان و

به عبارت دیگر به منظور ایجاد نمودن تعادل در میزان عرضه و

تقاضای تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز صادراتی و

مصرف سالانه ی داخلی محاسبات دقیق انجام گیرد و

سیستم های لازم به منظور اطلاع رسانی طراحی و عملیاتی گردد .

6 – حمایت های دولتی از متخصصان و تولید کنندگان :

حمایت نمودن از تولید کنندگان محصولات کشاورزی و داخلی و مخترعان ، مبتکرین و صنایع بالا دستی و پایین دستی مرتبط با این حوزه ها و هم چنین تلاش نمودن به منظور خود کفایی و استقلال در این زمینه ها مورد توجه جدی قرار گیرد .

7 – علم در صنعت کشاورزی :

مهم تر از تمامی این موارد مجموعه اقداماتی می باشد که

باید به منظور گسترش دادن و تقویت نمودن برنامه های آموزشی

در این زمینه ها از طریق اقداماتی نظیر تربیت نمودن و اعزام کردن

مروج کشاورزی حرفه ای و پیش رفته یا بکار گرفتن

سربازهای مروج واجد شرایط با همکاری نمودن ستاد کل نیرو های مسلح

و به خصوص ایجاد شبکه های تلویزیونی تخصصی تحت عنوان

شبکه ی روستا ، شبکه ی سبز و یا شبکه ی کشاورزی

و امثال این ها صورت گیرد .

نکته پایانی

در هر صورت نباید این نکته را فراموش کنیم که

نسل های آینده نیز تولید کنندگان محصولات کشاورزی آینده می باشند .

بنابراین این نسل ها نیز از منابع طبیعی و فعلی کشور ما سهم دارند و

بنابراین ایجاد نمودن امنیت پایدار و برخورداری از

محیط زیستی سالم و پویا و دراز مدت تنها از راه توسعه و

پیشرفت متعادل و متوازن در امور مختلف کشور .

توجه ویژه به بخش های کشاورزی که

متضمن تامین نمودن حیاتی ترین نیاز انسان ها یعنی

پوشاک ، غذا و محیط زیستی سالم می باشد ممکن خواهد بود و

این به این معنا می باشد که :

هیچ گاه نباید سهم روستاییان و این تولید کنندگان محصولات کشاورزی از پیشرفت نمودن و

توسعه ی همه جانبه ی کشور مورد غفلت واقع شود .

جهت بازدید از اینستاگرام ما کلیک کنید.

جهت بازدید ویدیو های آموزشی کلیک کنید.

جهت بازدید از اینستاگرام ما کلیک کنید.

جهت بازدید ویدیو های آموزشی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *