اپوکسی
کف پوش سه بعدی

اپوکسی چیست؟

اپوکسی که نام دیگر آن پولی پوکساید است یک بسپار ترموست می باشد.

این ماده از واکنش رزین اپوکساید با سخت کننده پولی آمین یا پلی آمید بدست می آید.

پولی پوکساید گستره کاربرد فراوانی دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف:رنگ اپوکسی

ب:کفپوش اپوکسی

ج:اپوکسی گرانیتی

د:اف آر پی(FRP)

ه:چسب ها

پولی پوکسایدها دارای خواص و گستره گوناگونی می باشند و همین خواص باعث استفاده زیاد آنها در علوم گوناگون می شود.

مهمترین این خواص عبارت اند از:

  1. چسبندگی
  2. مقاومت شیمیایی و گرمایی
  3. خواص مکانیکی خوب و یا عالی
  4. مقاومت الکتریکی

اپوکسی

یکی از موادی می باشد که در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد.

کف پوش اپوکسی چیست ؟

کف پوش اپوکسی

پوششی از جنس پلیمر است که روی بتن یا موزاییک در لایه های مختلف اجرا می شود. آنرا را نمی‌توان روی آسفالت اجرا کرد ولی سطوحی مانند سنگ، بتن یا موزاییک برای اجرای این محصول مناسب هستند. در نتیجه اگر سطح شما دارای پستی بلندی بالایی است پیشنهاد می کنیم قبل از اجرای کفپوش اپوکسی، زیرایند را با بتن ماله پروانه یا موزاییک پوشش دهید. البته در این شرایط موزاییک همواره به صرفه تر است.

ویژگی های کفپوش

  • بسیار سبک و کم حجم بوده و اجرای آن به راحتی انجام میشود.
  • این نوع کفپوش در طیف رنگی متنوع تولید میشود و قابل استفاده در اکثر مکان ها میباشد.
  • از نفوذ آب, گرد و غبار و مواد شیمیایی به کف جلوگیری میکند.
  • این کفپوش قابل شستشو میباشد و با انواع مواد شوینده میتوان آن را تمیز کرد.
  • مقاومت این کفپوش در برابر مواد اسیدی, قلیایی, آب, روغن, خوردگی و سایش بسیار بالاست.
  • قابلیت چسبندگی کفپوش اپوکسی بالا بوده و بر روی تمام سطوح از جمله فلزی, بتنی, سنگی و… قابل اجرا میباشد.

انواع کف پوش ها

الف) کف پوش آنتی استاتیک

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک به کفپوش ضد جرقه معروف است و در محیط هایی که در آنها مواد منفجره و اشتعال زا وجود دارد بسیار کاربرد دارد. در اثر تردد و سایش بر روی کف احتمال ایجاد جرقه و انفجار وجود دارد, به همین دلیل استفاده از کفپوش های آنتی استاتیک روشی مناسب برای انتقال جریان الکترسیته ساکن و جلوگیری از خطرهای ناشی از جریان الکتریسیته میباشد. این نوع کفپوش در انبارها, کارگاه های تعمیراتی, گاراژها, اتاق های نگهداری رنگ و در صنایع الکترونیک و صنایع نظامی کاربرد دارد.

ب) کف پوش دکوراتیو

این کفپوش از جنس رزین اپوکسی ساخته میشود و نوعی عایق رطوبتی ست که با انواع مواد شوینده قابل شستشو میباشد. این کفپوش در طرح ها و رنگ های متنوع تولید میشود و قابلیت اجرا بر روی کف به صورت یکپارچه را داراست. به دلیل یکپارچه بودن این کفپوش و عدم وجود درز و شکاف, باکتری و قارچ نمیتواند در آن رشد کند. کفپوش اپوکسی دکوراتیو به دلیل انعطاف پذیری رنگ و طرح بالا با انواع دکوراسیون داخلی مطابقت دارد و قابل استفاده در سرویس های بهداشتی, آرایشگاه, منازل مسکونی, لابی هتل ها و… می باشد.

ج) کف پوش ضد اسید

این نوع کفپوش از رزین اپوکسی و سخت کننده ضد اسید ساخته میشود. از مهمترین ویژگی این کفپوش میتوان به مقاومت بالای آن در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مخرب اشاره نمود. کفپوش اپوکسی ضد اسید قابل اجرا بر روی سطوح سنگی, فلزی و بتنی میباشد و در برابر حرارت و نیروهای مکانیکی مقاومت بالایی دارد و دچار شکاف و ترک خوردگی نمیشود. این کفپوش در کارخانه های داروسازی, صنایع شیمیایی, کارگاه ها, پتروشیمی ها, نیروگاه ها و…. مورد استفاده قرار می گیرد.

د)کف پوش گرانیت

این نوع کف پوش بر پایه رزین اپوکسی با طرح های گرانیت ساخته میشود. این کفپوش جایگزین مناسبی برای انواع کفپوش های سنگی, سرامیکی, پارکت و پی وی سی میباشد. این نوع کفپوش نوعی عایق حرارتی, رطوبتی و صوتی ست که بدون هیچ درزی به صورت یکپارچه بر روی کف قابل اجرا است. نگهداری و تمیز نمودن این نوع کفپوش اپوکسی آسان است و مقاومت آن در برابر خراشیدگی و سایش بسیار بالا میباشد. کفپوش اپوکسی گرانیت قابل استفاده در مکان های مختلفی میباشد از جمله: پارکینگ, سالن سینما, استخر, رستوران, بیمارستان, سالن نرمش و… .

ه‌) کف پوش آنتی داست

این نوع کفپوش از رزین بیسفنول A و هاردنر پلی آمین ساخته میشود و از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار میباشد. کفپوش اپوکسی آنتی داست مقاومت مکانیکی, شیمیایی, فشاری و سایشی بسیار بالایی دارد و قابل شستشو با مواد شوینده میباشد. این کفپوش سطحی شفاف ایجاد میکند و بر روی انواع سطوح قابل اجرا میباشد. این کفپوش در صنایع غذایی, دارویی, نظامی, پتروشیمی, بیمارستان و… کاربرد دارد.

رزین اپوکسی چیست ؟

میزی با ساخت رزین اپوکسی

چوب با اپوکسی؟!

تلفیق رزین چوب یک هنر بسیار زیبا و جدید هست که در دنیا داره رواج پیدا میکنه و تونسته یک سبک لوکس و به قول جوانها لاکچری رو معرفی کنه . حتماً میزهای ساخته شده با اپوکسی و چوب رو دیدید من هم عکس چند نمونه رو میذارم تا اونهایی که اطلاع ندارن با این بازار جدید آشنا شوند..

اپوکسی چوب چیه؟

این نوع چوب مشابه اپوکسی معمولی هست  ولی فرمولاسیون رزین رو برای کار با چوب تنظیم کرده اند و خصوصیات لازم رو به اون دادن تا بهترین کارایی رو برای سطوح چوبی داشته باشه ولی شما میتونید روی سطوح دیگر هم از اون استفاده کنید و محدودیت نداره.حتی از رزین اپوکسی مخصوص کفپوش اپوکسی هم میتونید برای چوب استفاده کنید ولی نتیجه اون چیزی نمیشه که انتظارش رو داشتید ! برای کار با چوب پیشنهاد ما این هست که از اپوکسی تنظیم شده خاص همان سطح استفاده بشه.

اپوکسی چوب باید چه خصوصیاتی داشته ؟

  • بیرنگ باشه
  • قابلیت رنگی شدن رو داشته باشه
  • غلیظ  نباشه
  • حباب به راحتی از مخلوط خارج بشه
  • چسبندگی زیادی به سطح چوب داشته باشه
  • شفافیت و شیشه ای بودن رو به سطح چوب بده
  • در موارد خاص مقاوم در برابر رطوبت باشه (فرمول خاص)
  • مقاومت مکانیکی و خمشی بالا برای ساختن میزهای عریض و طویل! (فرمول خاص)
  • قابلیت ساب زدن و جلادهی

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *