چوب ضدآب

شاید اولین چیزی که به ذهن شما می‌‌‌رسد این باشد که برای اینکه چوب ضد آب داشته باشیم باید سطح آن را با ماده یا موادی آغشته کنیم، شاید این مورد برای داشتن چوب ضد آب منطقی باشد اما مورد اصلی در خصوص چوب ضد آب این است که این چوب‌ها طی فرآیندی چند مرحله‌ایدر معرض گرمای شدید قرار گرفته و در برابر حرارت مقاوم می‌شوند.

مشخصات کلی چوب ضد آب (OSB):

چوب ضد آب

“او اس بی” یا چوب ضد آب – OSB عموما در ابعاد 2440*1220 میلیمتر و با قطرهای 6 تا 25 میلیمتر ساخته می شوند.OSB ها به صورت 3 لایه ساخته می شوند که یکی، دو وجه رو و پشت ورق؛ و دیگری مغز میانی آنها می باشد. در ساخت ورق های او اس بی فقط باید از مغز میانی چوب استفاده گردد و استفاده از پوست درخت در ساخت آنها ممنوع می باشد. همچنین استفاده از چوب های معیوب مانند کرم خوردگی و یا باختگی برای سطح رو و پشت ورق قدغن می باشد.
در ساخت “او اس بی” یا چوب ضد آب عموما از چوب های هیزمی به علت ارزان بودن استفاده می گردد.

ویژگی های چوب ضد آب یا OSB:

۱- مناسب برای هر محیطی اعم از مرطوب و خشک

2- محکم، با دوام، سبک و در برابر سوراخکاری و سنباده کشی پایدار است.

3- از همه مهمتر ارزان و سبک برای ساختمان سازی

ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت

همانطور که گفتیم این چوب به دلیل ترکیب رزین ضد آب بسیار مقاوم بوده و در برابر موقعیت هایی مانند رطوبت شدید، مقاوم می ماند و متورم نمی شود. به طور کلی یکی از مهم ترین مشخصات چوب osb این است که جذب رطوبت ندارد اما اگر رطوبت به داخلش نفوذ کند به راحتی بخار نمی شود. نوع ورقه ها باید از درخت صنوبر و سپیدارباشد.
در قسمت بالا هم اشاره ای داشتیم که چوب osb به چوب های ضدآب معروف هستند و اگر رطوبت به آن ها نفوذ کند به معنای ترکیبات نامرغوب آن است. رطوبت باعث می شود که میانه تخته ورم کند و رگه هایی بر روی آن ایجاد شود. مرغوبت ترین تخته چوب های osb معمولا از درخت صنوبر و سپیدار ساخته میشوند.

مزایا:

  1. سبک و مقاوم
  2. بدون حفره و شکاف
  3. عدم تورق
  4. مناسب جهت تمام شرایط جوی
  5. ضد آب و رطوبت
  6. مقاوم در برابر انواع حشرات(موریانه و …)
  7. قابلیت بازیافت
  8. رنگ پذیر و نصب آسان
  9. جایگزین مناسب انواع چوب ، ام.دی.اف ، اچ.دی.اف و …
  10. دوست محیط زیست

موارد استفاده از تخته چوب osb

خرید چوب osb برای اکثر صعنت ها قابل استفاده است که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند:

پوشش سقف ها

چوب ضد اب

از این چوب برای پوشش سقف ها با هدف کاهش فشار ناشی از بار برف و وزش باد، استحکام برای بتن سازی و عایق صوتی استفاده می شود. این ورقه ها در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند و برای سقف سازی و سازه های LSF هم کاربرد دارند.

مبلمان سازی و اجرای دکوراسیون سازی

چوب ضد آب

قیمت چوب osb بسیار مناسب است به همین دلیل در صنعت مبلمان سازی و طراحی دکوراسیون داخلی بسیار پر کاربرد است.

معایب ناشی از خشک کردن چوب:

1- شل شدن و لق شدن گره ها.2- تغییر ابعاد.3- چین خوردگی و کج و معوج شدن چوب

حال می خواهیم از معایب چوب خیس در نجاری و ایراد های آن توضیحی دهیم…

معایب ناشی از خشک کردن چوب:

1- شل شدن و لق شدن گره ها.2- تغییر ابعاد.3- چین خوردگی و کج و معوج شدن چوب

چوب خیس

چوب نفس می‌کشد! چوب در برابر شرایط دمایی و رطوبت متفاوت واکنش نشان می‌دهد و بی‌تفاوت نیست. اگر یک قطعه چوبی (مهم نیست چه ابعادی داشته باشد) را در فضایی مرطوب قرار دهید، به‌راحتی رطوبت هوا را جذب می‌کند و حتی اگر این رطوبت زیاد باشد، به عرض آن افزوده می‌شود.

همچنین اگر این چوب مرطوب را از فضای مرطوب (مانند شمال کشور) به فضایی خشک (مانند کرمان) منتقل کنید، سریعاً واکنش نشان می‌دهد و با از دست دادن رطوبت ترک می‌گیرد و دفرمه می‌شود. این واکنش چوب امری طبیعی است و باید بپذیرید که با ماده‌ای زنده و طبیعی کار می‌کنید.

حتی اگر سازه چوبی ساخته شده در کارگاه نجاری به خانه مشتری منتقل شود، در اثر گرمای زیاد خانه و خشک بودن آن و در کل دمای بالاتری که نسبت به محیط دارد به‌احتمال زیاد سازه دچار مشکلاتی خواهد شد.

منبع:بازرگانی چوب

1 دیدگاه برای “چوب ضد آب- چوب خیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *