نام سازی : موگیزه، موگ  Mug = نخل + ئیزه =پسوند تصغیر =ریشه نام یونانی آن Chamai =کوتوله

نام رایج : شامادورا

نام انگلیسی : Parlour palm

نام علمی : Chammaedorea elegans

خانواده : Areaceae  یا  palmae  

شناسنامه : شامادورا نام دیگر آن Neanthe sella است، که از لحاظ شکل ظاهری شبیه به Kentia است که نباید با آن اشتباه کرد رشد و نگداری آن در منزل ساده است. اگر به گل بنشیند ساقه ای گل دهنده می دهد که میوه های حبه ای از آن آویزان هستند اصولا به ندرت گل می دهند اما در بعضی موارد در 4-3 سالگی مشاهده شده است. به شدت به کنه تارعنکبوتی حساس است. شستشوی برگها علاوه بر از بین بردن کنه ها در جلوگیری از ابتلاء آنان موثر است گرچه در زادگاه اصلی خود در سایه درختان بزرگ و در هوای آزاد می روید به آسانی با فضای نه چندان روشن آپارتمان خو می گیرد.این گیاه محبوب ومشهور نخستین بار در قاره امریکا کشف شد .

تصویری از شامادورا
شامادورا

نیازها :

نور :

شامادورا از اشعه مستقیم آفتاب بیزار است، برگهای آن در نور خشک میشوند، سایه را برای مدت طولانی تحمل می کند.بهترین نور نیم سایه است.

دما :

حداقل آن در زمستان13درجه و حداکثردر تابستان18درجه است.

آبیاری :

همیشه خاک را مرطوب نگه دارید.در تابستان3-2بار در هفته نیاز به آبیاری دارد. در زمستان یک بار درهفته کافی است.

رطوبت :

نیاز به رطوبت وغبارپاشی روزانه با آب فاقد املاح دارد. جهت ایجاد رطوبت دائمی و پایدار داخل زیرگلدانی آب و سنگریزه بریزید. آشپزخانه های مرطوب و حمام ها برای آن مناسب است.

تغذیه :

هر دو هفته یکبار با کودهای مایع مخصوص گیاهان زینتی فقط با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده آن را تغذیه کنید.

تعویض گلدان :

هر سال در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض کنید. اگر چند گیاه با هم دیگر کاشت شده اند آنها را ازهم جدا نکنید.

تمیز کردن برگها :

هرگز از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید مواد براق کننده روزنه های برگها را مسدود کرده و از تنفس آن ها جلوگیری می کنند. غبار پاشی برای تمیزشدن گیاه کافی است. در صورت لزوم از پارچه و اسفنج استفاده کنید.

شامادورا مکزیکی نهایتا به  5/1-1 متر بالغ می گردد. دارای ساقه های حلقه حلقه ای است که بامبو را به خاطر می آورد. تعداد برگها در ساقه بین10- 5برگچه است. در آپارتمانها به ندرت به گل و میوه می رود. برای براق کردن برگها غبارپاشی کافی است. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.به جای استفاده ازآنها از مخلوط چند قطره روغن گیاهی مایع و شیر استفاده کنید.

الف)حذف برگهای خشک:

اگر تمام برگها خشک شده باشد با قیچی تیز برگها را از نزدیکترین نقطه به قاعده قطع کنید. توجه کنید که دمبرگ به جا مانده روی ساقه اگر نامنظم باشد بد منظر خواهد شد.

ب)حذف ساقه گل دهنده :

این گیاه در آپارتمان به ندرت به گل می نشیند در صورت گل دادن پس از خشک شدن میوه ساقه گل دهنده را از نزدیکترین نقطه به ساقه قطع کنید. اگر بتوانید دمای 21 درجه را برای بذرها فراهم کنید می توانید آنها را سبزکرده و نخلهای جدید تولید کنید.

برگها زرد شده و زیر آنها تارهایی مشاهده می گردد :

کنه قرمز تارعنکبوتی عامل آن است. گیاه را با محلول سم کنه کش یا هر سم نفوذی دیگر سمپاشی کنید.1روز بعد این سمپاشی می تواند تکرارشود. غبار پاشی در پیشگیری از حمله ها تاثیر دارد.

عوارض ودرمان:

اجسام پنبه ای سفید رنگ روی برگها است :

شپشک آرد آلود عامل آن است با برس مویی نقاشی آغشته به سم نفوذی حشره کش لکه ها را مسموم و خیس کنید و پس از چند روز با چوب خلال دندادن آنها را بردارید. با همین محلول گیاه را هر14روز یکبارسم پاشی کنید تا پاک شود. سم از این نظر باید نفوذی باشد تا شیره گیاهی را مسموم کرده و لارو ها که از آن تغذیه می کنند از بین بروند.

اشاره

توقف در رشد حامل این پیام است :

هوا خیلی سرد، خاک به شدت مرطوب است و یاعناصر غذایی خاک در کمبود هستند.

برگها از ابتدا شروع به خشک شدن می کنند :

هوا به شدت خشک است برای ایجاد رطوبت علاوه بر غبارپاشی به زیرگلدانی آب و سنگریزه اضافه کنید. دقت کنید انتهای گلدان با آب در ارتباط نباشد.این علائم ممکن است به سبب تغذیه زیاده از حد نیز باشد. هر14روز یک بار با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده گیاه را تغذیه کنید.

برگها از قاعده شروع به پوسیدن می کنند :

هوا به شدت سرد و خاک خیلی مرطوب است. گیاه شامادورا را به نقطه ای گرم تر انتقال داده و اجازه دهید خاک در بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید.

پولک های ریز و پهن در زیر برگها مشاهده می شود :

در زیر این دیسکها یا پولکها حشرات آفت وجود دارند که از شیره گیاهی تغذیه میکنند.با محلول سم نفوذی گیاه را هر14روز یکبار سمپاشی کنید، تا پاک شود.با برس نرم نقاشی و یا پنبه آغشته به همین محلول پولکها را خیس کرده و چند روز بعد با چوب خلال دندان آنها را بردارید.

نوک برگها قهوه ای شده اند :

خاک به شدت خشک و گیاه تشنه است.گیاه را آبیاری کرده وبا غبارپاشی روزانه به تنظیم رطوبت کمک کنید. ممکن است علت این عارضه گرم بودن هوا، استفاده از مواد براق کننده شیمیایی و یا نگهداری گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب باشد.در هر صورت رفع علت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *