نام سازی : ژکا دشت، ژکا = مخفف ژکاتور = کاکتوس + دشت = بیابان که گیاهی وحشی درآن می روید.

نام رایج : فرو کاکتوس

نام انگلیسی : Barrel cactus

نام علمی :Ferocactus glaucescens

خانواده :Cactaceae

شناسنامه : کاکتوس های این جنس به نام بشکه های آمریکا و تکزاس مشهور هستند و گرفتن این نام فقط به شکل ظاهری بشکه مانند آن ها نیست بلکه به علت ذخیره آب برای مسافران تشنه درمانده در راه در روزهای داغ تابستان است. اکثر آن ها بزرگتر از هیکل یک انسان هستند وشاید ده ها سال برای ظهور گلها طول بکشد. اما انسانی که شیفته زیبایی های این تنه های ضخیم گوشتالود شده نتوانسته است از زیبایی خارهای درنده آن دست بردارد و گونه های متعددی به خانه ها برده و درحالی که فقط چند سانتیمتر ارتفاع دارند پس از 8-6 سال از آن ها گل می گیرد.

فرو کاکتوس

نیازها :

نور :

حرف اول در کاکتوس است اما بعضی گونه ها هم دربین خود از منظر نیاز به نور حرف اول را می زنند. این گونه برای توسعه رنگ و گل وخار نیاز شدیدی به نور دارد وبهترین مکان برای آن گلخانه است. پشت پنجره های نورانی اتاق هارا می پسندد.


دما :

مانند بقیه کاکتوس ها است، حداقل درجه حرارت برای زنده ماندن 3 درجه است اما در تابستان زیر 38 برای آن عالی است. اکسیژن هوای تابستان از خواسته های آن است.


آبیاری :

در بهار و تابستان آبیاری هفتگی و در گونه های بزرگتر به علت داشتن ذخیره بیشتر هر دو هفته یکبار کافی است. به خاطر بسپارید هر زمان که آبیاری را به یاد آورید آزمایش رطوبت خاک قبل ازآبیاری را فراموش نکنید.در پاییز باآن مدارا کنید وشاید هر ماه یکبار به آن اب بدهید ولی در زمستان آن را خشک کنید.


تغذیه :

باکوهای قوی پتاسه در بهار وتابستان هر ماه یک بار گیاه را تغذیه کنید.


خاک :

دو قمست ماسه شکری، ماشی، نخودی و3 قسمت کمپوست بدون خاک بهترین خاک را تشکیل می دهند.


تعویض گلدان :

توجه کنید کلمه اول سال درباره کاکتوس ها به معنی اول تا آخر زمستان است اما در مورد دیگر گیاهان اول سل بهاررامعنی میدهد در اول سال اقدام به تعویض گلدان کنید تا اندازه آن به 18 سانتیمتر برسد. و از آن به بعد در گلدان خودش خاک را تعویض کنید. دوهفته آبیاری نشود.

Ferocactus glaucescens بدنه ای با رنگ سبز آبی با خارهای روشن زردرنگ دارد که اکثر نگهداری کنندگان قبل از اینکه برای گلهای آن مشتاق باشند از وضع هندسی ورنگ بدنه لذت می برند. ترتیب چیدمان قطعات گیاهی در کنار هم برای تشکیل بدنه این کاکتوس تحسین انگیز است.

در Ferocactus gracilis رنگ قرمز آتشین گلها همان اندازه انسان را به تعجب و تحسین وامی دارد که خارهای قلاب شکل آن، متاسفانه این گلها ظاهر نمی گردند مگر اینکه گیاه بهارتفاعی در حدود 30 سانتیمتر وسنی در حدود 20 سال رسیده باشند.

عوارض ودرمان :

ابياري بيش از حد:

فرو كاكتوس اب ذخيره شده در بافت خود را براي زنده ماندن در دوره هاي خشك وگرم مصرف ميكند. اغلب انها بومي سرزمين هاي خشك بوده اند براي بقا در شرايط گرم وخشك انها همه اب اطراف ريشه هايشان را باسرعت وقابليت تمام از خاك جذب ميكنند.زماني در شرايط غير بومي پرورش داده ميشوند ممكن است بيش از حد نياز ابياري شوند واين وضيعت انها را نسبت به گونه هاي پرورش يافته شاداب تر ميكند .زماني كه فرد بيش از حد نياز انرا ابياري كند نميتواند اب را در خود نگه دارد .از ديگر نتايج ابياري بيش از حد پوسيدگي ان ميباشد و راه هاي درمان در اين شرايط قطع كردن ابياري و عوض كردن خاك گلدان ميباشد.

رنگ پريدگي ولاغر شدن :

نور كافي تاثيري بر سلامت انها دارد تامين نور براي گونه هاي پرورش يافته در خانه سخت است.پنجره هاي رو به جنوب كه مانعي جلوي انها نباشد میتواند تا حدی نور مورد نیاز را فراهم نماید تا دچار پریدگی نشود اما پنجره ها نمیتوانند همه نورمور نیاز را تامین نمایند .علائم رنگ پریدگی عبارت است لز:دراز و رنجور شدن-رشد بیش از حد و راه درمان این است که باید به محلی با نور بیشتر برد .

گندیدگی:

گندیدگی معمولا از پایین شروع میشود وبه مدت 2 الی 3 روز ابتدا ریشه را خراب میکند و سپس به بدنه منتقل میشود وبسته به سایز مشخص میشود چند روز طول میکشد .تا کاملا فرا بگیرد ونابود کند به محض متوجه شدن به گندیدگی ابتدا اقدام به خارج سازی ان از گلدان کنیم وسپس با یک چاقو اقدام به برش قسمت های گندیده میکنیم تا فقط قسمت های سالم باقی بماند واین قسمت ها را به مدت یک هفنه در محیط خنک قرار دهیم تا قسمت های سالم پینه ببند واقدام به کاشتن میکنیم.

مسمومیت شیمیایی (خورشیدی ):

اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد پس از استفاده از برخی حشره کش های معمولی و بعضی از قارچ کش ها که روی پوست ان پاشیده میشود دچار عوارض ان میشود. راه پیشگیری از این اسیب استفاده از سموم شیمیایی میباشد اما باید به نکته ای توجه کرد :گیاه را تازمانی که سموم بر روی پوست ان قرار گیرد در معرض نور خورشید قرار ندهید و پس از گذشت دوره اثر گذاری سم و شستشوی پوست فرو کاکتوس ان را زیر نور خورشید منتقل کنید.

سرما زدگی:

یکی از عواملی که موجب اسیب دیدگی این گونه از کاکتوس ها میشود سرما زدگی میباشد بیشتر مردم تصور دارند که سرما زدگی به سبب دمای صفر درجه اتفاق می افتد در مواردی این گونه از کاکتوس ها به سبب سرمای بالاتر از دمای یخ زدگی اسیب میبینند اگر سطحشان نمناک و مرطوب باشد در برابر هوای سرد مقاوم نیستند .

هیچ راهی برای درمان عامل سرمازدگی که به این گونه از کاکتوس ها وارد میشود وجود ندارد به جز بریدن قسمت اسیب دیده تا از ان قسمت دچار پوسیدگی نشود در اغلب موارد سرما زدگی از بالا به پایین صورت میگیرد به همین دلیل نقطه رویش گیاه که سر این گونه از کاکتوس ها میباشد از بین خواهد رفت .برای جلوگیری از سرما زدگی گیاه را به داخل خانه اورد اما اگر این امکان وجود نداشت میتوان با توجه به میزان سرما از یک پوشش ساده بر روی ان استفاده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *